JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

To klager avvist: Kinesisk selskap får bygge bro i Nord-Trøndelag

Tildelingen av oppdraget med å bygge Beitstadsundbrua i Nord-Trøndelag opprettholdes etter at Statens vegvesen har behandlet de to klagene som kom inn.
BYGGESTART I DESEMBER: Nå ligger det an til at byggestart av Beitstadsundbrua kan skje i desember som planlagt.

BYGGESTART I DESEMBER: Nå ligger det an til at byggestart av Beitstadsundbrua kan skje i desember som planlagt.

Statens vegvesen

Totalt tre selskaper leverte inn anbud på jobben. Det kinesiske selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) ble 6. november tildelt oppdraget, en beslutning både det østerrikske selskapet PNC Norge og Skanska Norge AS klaget på.

– Våre jurister har nå vurdert samtlige punkter i klagene fra de to entreprenørene. Konklusjonen er at det ikke er grunnlag for å endre tildelingen, sier prosjektleder Jo Bernt Brønstad.

Klagene tas dermed ikke til følge, noe selskapene ble informert om torsdag. Brønstad sier juristgruppa som vurderte klagene, ikke er enige i konklusjonen til de to selskapene som klaget.

Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket opprinnelig å utestenge det kinesiske selskapet fra anbudskonkurransen fordi Norge ikke har handelsavtaler med Kina, men vedtaket ble reversert.

Brønstad opplyste torsdag at det ikke lenger er realistisk å tro at en entreprenør skal kunne starte byggingen av Beitstadsundbrua i begynnelsen av desember, slik Vegvesenet hadde lagt opp til.

– Vi har jobbet godt i alle ledd for å holde ønsket fremdriftsplan, og har klart det. Nå ser vi imidlertid at tidsplanen for Beitstadsundbrua henger i en tynn tråd, sier Brønstad.

Brua mellom Steinkjer og Verran på fylkesvei 17 skal bli 580 meter lang, og SRBG har tilbudt seg å bygge den for 277 millioner kroner.

(©NTB)

Kinesisk selskap fikk omstridt brokontrakt i Nord-Trøndelag

Kinesernes inntog i norsk veibygging: Nå må Solvik-Olsen svare for seg

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse