JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Paul S. Amundsen

Vekter: – Enkelte blir veldig hissige når det er billettkontroll

Som billettkontrollør hører du ganske mange unnskyldninger på hvorfor de reisende ikke har gyldig billett. For eksempel at dama har vaska jakka di, og glemte å ta ut kortet.
2018071109350020180711093749

ane.borrud@lomedia.no

Thorbjørn Didriksen og kollegaene starter arbeidsdagen med å møte opp på Securitas kontor midt i Bergen sentrum. Her får de dagens oppdrag, hvem som skal jobbe sammen med å sjekke billettene på hvilke linjer. Så reiser de ut.

– Det er vaktleder som bestemmer hvem som skal hvor, forklarer Didriksen.

Dette er lønna i over 300 yrker

Som regel vet han ikke hvor han skal patruljere før han kommer på jobb. Men noen ganger får de vite dagen i forveien hvor de skal jobbe. For Didriksen spiller det ingen rolle om han får vite dagen før eller ikke. Men får han ruter utenfor Bergen sentrum, da blir han fornøyd. Det er favoritten.

– Der er det færre folk på bussene, og mer tid til å slå av en prat. Og så er det litt mer behov for service i utkanten. Folk spør for eksempel mer om hjelp til å finne riktige busser, forklarer han.

Fikk du med deg denne? Billettkontrollører blir bitt, klort og sparket på jobb

(Saken fortsetter under bildet)

Billettkontroll!: Alle ser opp når Didriksen inspiserer Bybane-vogna. Har de gyldige billetter, mon tro?

Billettkontroll!: Alle ser opp når Didriksen inspiserer Bybane-vogna. Har de gyldige billetter, mon tro?

Paul S. Amundsen

Avvik

Oppgaven til Didriksen og hans kollegaer er å undersøke om de reisende har gyldige billetter. Har de ikke det, så er det et avvik. Og avvik skal registreres.

– Er det avvik, blir det gebyr fra Skyss. Vi gir ikke bøter, det er det politiet som gjør, understreker Didriksen nøye.

Om du velger å betale gebyret med en gang, er prisen for manglende gyldig billett 950 kroner. Velger du å ta papirversjonen av gebyret, er prisen 1150 kroner.

– Vi har kortautomat med oss, og vil helst ikke ha pengene i kontanter. Får du flere gebyrer innbetalt i løpet av en arbeidsdag, så har du plutselig veldig mye kontanter på deg, forklarer billettkontrolløren.

Pengene som trekkes fra kortautomaten går rett inn til Skyss. Og er du uenig i gebyret, så skal du klage til Skyss.

– Vår jobb er å skrive avvik når passasjerene ikke har gyldig billett. Vi bedømmer ikke om gebyret kan trekkes eller ikke. Det gjør Skyss.

20 vektere utsettes daglig for alvorlige trusler

Unnskyldninger

Som billettkontrollør hører du ganske mange unnskyldninger på hvorfor de reisende ikke har gyldig billett. Som fra at dama har vaska jakka di, og glemte å ta ut kortet. Til de mer ordinære: Jeg har glemt det hjemme.

– Det er egentlig ikke så mange morsomme unnskyldninger. Det vanligste er at de har glemt kortet hjemme, eller at de er tomme for data. Men jeg synes det er aller best med dem som bare sier: Jeg har ikke billett. Her er alt du trenger av opplysninger om meg for å fylle ut skjema, sier Didriksen.

I disse teknologiske tider er det selvfølgelig mulig å kjøpe billett på Skyss sin app.

– Hva skjer hvis du har billett på app, og telefonen går tom for strøm?

– Da registrerer vi avvik. Det står tydelig i brukervilkårene i appen: «Du må ha tilstrekkelig med batterikapasitet på telefonen så lenge reisen varer slik at gyldig billett kan fremvises ved kontroll».

– Blir ikke folk sure når de har betalt billett, men får gebyr fordi de ikke har strøm på mobiltelefonen?

– Både ja og nei. Vi viser hva som står i brukervilkårene i appen som de har godtatt. Folk forstår at vi gjør jobben vår. Og så har de mulighet til å klage til Skyss, forklarer Didriksen.

Bybanen: Bybanen i Bergen går fra Byparken i sentrum til flyplassen Flesland. Det er 27 stasjoner underveis, og god tid for billettkontrollørene å sjekke om passasjerene har gyldige billetter.

Bybanen: Bybanen i Bergen går fra Byparken i sentrum til flyplassen Flesland. Det er 27 stasjoner underveis, og god tid for billettkontrollørene å sjekke om passasjerene har gyldige billetter.

Paul S. Amundsen

To type kontroller

Det er i hovedsak to typer kontroller. Den vanligste er at et team går inn på et transportmiddel og annonserer at det er billettkontroll. Da blir de med på reisen mens de kontrollerer billettene.

Å være to på et team istedenfor flere ser Didriksen ikke nødvendigvis på som en ulempe.

– Man kan ofte deeskalere en situasjon med å være to istedenfor fem. Jeg ville startet med å trekke kollegaene mine unna dersom jeg kom opp i en situasjon, sier han.

Men å være alene, det skal man helst unngå.

– Det hender at et team blir splittet opp. For eksempel hvis vi skriver hvert vårt gebyr, og den ene passasjeren skal av. Da blir kontrolløren som skriver gebyret med av, for å få personopplysningene.

Hovedmålsettingen er at de alltid skal være to.

– Mister vi hverandre tar vi kontakt med hverandre via telefon så fort som mulig, og finner ut den raskeste veien å møtes. Kommunikasjon mellom oss er veldig, veldig viktig, understreker han.

Verktøy: Telefonen er et viktig kommunikasjonsmiddel for vekterne. Dersom to vektere i et team på billettkontrollen mister hverandre, tyr de sporenstrekt til telefonen for å avtale hvor de skal møtes.

Verktøy: Telefonen er et viktig kommunikasjonsmiddel for vekterne. Dersom to vektere i et team på billettkontrollen mister hverandre, tyr de sporenstrekt til telefonen for å avtale hvor de skal møtes.

Paul S. Amundsen

Den andre typen kontroll er storkontroll. Da går opptil 20 eller 30 vektere inn på en buss som står på en holdeplass. Alle som er på bussen kontrolleres før de får gå av. Med så mange vektere på en gang, tar det bare noen minutter. Så går vekterne av bussen, og på neste buss på samme holdeplass.

– Vet bussjåførene når det skal være storkontroll?

– Ja, og ikke bare dem. Ofte sier Skyss ifra til publikum at det snart vil bli storkontroll, for å forberede passasjerene.

Turistsesongen

Ifølge Didriksen er det ekstra mange serviceoppgaver i turistsesongen.

– Det er ikke alltid de utenlandske betalingskortene fungerer på billettmaskinene. I så fall viser vi turistene hvor de kan kjøpe billetter, som på kiosker, i turistinformasjonen og i enkelte dagligvarebutikker.

Enkeltbilletter kjøpt over disk må aktiviseres når de går om bord, mens billetter fra automat begynner å gjelde med en gang. Bortsett fra 24-timers billetter, de må også aktiviseres.

– Hvis det er noen som har billett som ikke er aktivert, så vi hjelper dem og viser hvordan det skal gjøres. Hvis det ikke er en gjenganger da, smiler han skjevt.

Å ha en uaktivert billett liggende i lommeboka tilfelle kontroll er altså ikke løsningen i Bergen.

Forskjellen: Det er bak på enkeltbillettene du ser hva slags type billett det er. Om den gjelder med en gang eller om den skal aktiveres.

Forskjellen: Det er bak på enkeltbillettene du ser hva slags type billett det er. Om den gjelder med en gang eller om den skal aktiveres.

Paul S. Amundsen

Vekter i sju år

29-åringen har jobbet som vekter i sju år. Etter førstegangstjeneste som inkluderte vekterkurs, søkte han seg til bransjen.

– Jeg hadde hørt mye positivt om yrket, forteller han.

Og han har ikke blitt skuffet.

– Å være vekter er variert og interessant. Jeg pleier å si at det er alt fra å være vaktmester til advokat.

På billettkontrollen, eller BK som det heter blant kjennere, var han først en runde på slutten av 2011-tallet, og kom tilbake for et år siden. I mellomtiden har han jobbet som vekter på botilbud for personer innen rus- og psykiatriomsorgen.

– Vi er mange flere som jobber innenfor billettkontrollen nå enn forrige gang jeg var her. Jeg tror Skyss ønsker at vi skal være så synlige som mulig over alt!

Lifesaver

– This man helped us. He is a lifesaver!

Det utbryter en litt eldre amerikansk dame til sin reisepartner. Didriksen har akkurat hjulpet dem med å få billetter til Bybanen i Bergen ut av billettautomaten.

– Det er jo dette mye av jobben går ut på, smiler Didriksen da turistene har kommet seg vel på Bybanen.

Paul S. Amundsen

Ifølge amerikanerne var vekteren en lifesaver da han hjalp dem med billettautomaten. Det er ikke sjeldent Didriksen og hans kollegaer må gi mer alvorlig livreddende hjelp enn som så.

– Det kan være heteslag. Eller det kan være hjertestans eller epileptiske anfall. Eller folk som faller på bussen hvis bussen bremser brått, og passasjerer får kuttskader.

De har alltid en liten veske med førstehjelpsutstyr i beltet.

– Det er ikke så mye, men det man stort sett trenger… Pusteduk, plaster, sånne ting, forklarer han.

– Er det hjertestartere på bussen?

– Nei, det har jeg aldri hørt noe om. Men jeg vet om nesten alle steder i Bergen som har det. Det er på kjøpesentre, på hotell og hos politi. Blant annet.

Han har skaffet til veie og brukt hjertestarter mange ganger. Men ikke under billettkontroll.

– Det er på holdeplassene det meste skjer. Ikke på bussene. Jeg antar det er fordi det er store folkemengder på holdeplassene. Sannsynligheten for at det skjer noe der er større enn på bussene, der det er færre folk, tror han.

Fantastisk arbeidsmiljø

På spørsmål om hva som er det beste med jobben, svarer Didriksen kontant.

– Kollegaene mine er fantastiske. Det er utrolig sosialt å være vekter. Enkelte passasjerer treffer vi ganske ofte. Da slår vi av en prat og en spøk med dem.

– Og hva der det verste?

Det er alltid enkelte som ikke liker vektere. Som kommer med ukvemsord og den biten der.

– Er du noen gang redd på jobben?

– Ja. Men jeg vil kalle det ubehag, sier han.

Han har blitt slått, spyttet på og sparket.

– Det er enkelte som blir veldig hissig når det er billettkontroll.

Det er ukvemsord og skubbing fra passasjerer som vil ut, som er det vanligste.

– Hvis det er noen som går inn for å skade meg, da anmelder jeg det til politiet, sier han kontant.

Selv om en anmeldelse tar tid. Først må du på legevakta for å dokumentere skaden, et dokument som skal med i politianmeldelsen. Så kan det ta flere timer hos politiet for å få levert anmeldelsen.

– Det er lett å spørre seg selv: Hvorfor skal jeg gidde å bruke så mye tid på å anmelde dette, når det blir henlagt uansett, sier han.

– Men, hvis politiet plutselig har 1000 henlagte saker om vold mot vektere, da må de gjøre noe med det. Hvis det ikke blir anmeldt, blir den bunken veldig liten, og da skjer det iallefall ikke noe!

Sosialt: Thorbjørn Didriksen trives i vekteryrket. Det er fantastiske kollegaer, og en veldig sosialt jobb, mener han.

Sosialt: Thorbjørn Didriksen trives i vekteryrket. Det er fantastiske kollegaer, og en veldig sosialt jobb, mener han.

Paul S. Amundsen

Erfaring

En fersk undersøkelse fra forskningsstiftelsen FAFO viser at mange som jobber alene er redde på jobben. Blant dem er bussjåfører, spesielt når de jobber nattestid og har billettsalg. Mange bussjåfører ønsker vektere om bord, for å ivareta sikkerheten.

Didriksen smiler gjenkjennende når han hører dette.

– Jeg er helt enig med bussjåførene. Deres jobb er å få passasjerene trygt hjem, andre må kunne ta oppgaven med å få ufine passasjerer av bussen. Bussjåfører skal ikke være redde, de skal kjøre!

Det ryktes at Bybanen inn til sentrum fredag kveld kan ha høy stemning og passasjerer med høy promille.

– Vi passer på at ingen nyter alkohol på kollektivtrafikken, for det er ikke lov.

Didriksen understreker at man kommer langt med alminnelig høflighet.

– Det er måten vi snakker med passasjerene som er viktig. Vi drar jo ikke ølboksen ut av henda på dem, men informerer om at det ikke er lov å drikke.

Måten å håndtere forskjellige personligheter er en del av vekterkurset, men det viktigste han har lært, har han lært i tjenesten.

– Det meste får du inn med erfaring, smiler han.

Og det aller viktigste er ifølge billettkontolløren alminnelig folkeskikk og høflig opptreden.

Sjåfører frykter truende passasjerer: – Mørketallene er nok store, innrømmer forbundet

{"409245":{"type":"s","url":"/image-3.409245.1a8580d3f7","cap":"Forskjellen: Det er bak på enkeltbillettene du ser hva slags type billett det er. Om den gjelder med en gang eller om den skal aktiveres. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409250":{"type":"m","url":"/image-3.409250.8854346664","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409252":{"type":"l","url":"/image-3.409252.84ee2d5906","cap":"Billettkontroll!: Alle ser opp når Didriksen inspiserer Bybane-vogna. Har de gyldige billetter, mon tro?","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409254":{"type":"s","url":"/image-3.409254.d042883c22","cap":"Sosialt: Thorbjørn Didriksen trives i vekteryrket. Det er fantastiske kollegaer, og en veldig sosialt jobb, mener han. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409256":{"type":"s","url":"/image-3.409256.e9d5530709","cap":"Verktøy: Telefonen er et viktig kommunikasjonsmiddel for vekterne. Dersom to vektere i et team på billettkontrollen mister hverandre, tyr de sporenstrekt til telefonen for å avtale hvor de skal møtes. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409258":{"type":"m","url":"/image-3.409258.ca8c2d6a7b","cap":"Bybanen: Bybanen i Bergen går fra Byparken i sentrum til flyplassen Flesland. Det er 27 stasjoner underveis, og god tid for billettkontrollørene å sjekke om passasjerene har gyldige billetter.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"80","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f2","title":"Om Skyss ","closed":false,"place":"{1}"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}

Om Skyss

Skyss er en enhet i Hordaland fylkeskommune som ble opprettet i november 2007. Skyss administrerer kollektivtrafikken (buss, trolleybuss, bybane, ferge og hurtigbåt, men ikke tog) i hele fylket. Skyss har ansvar for ruteplanlegging, tildeling av kontrakter, oppfølging av kvaliteten i rutetilbudet, salgskanaler og billettering, sanntidssystem, kundesenter, markedsføring og informasjon, og for videreutvikling av kollektivtilbudet i Hordaland.

Kilde: Wikipedia

{"409245":{"type":"s","url":"/image-3.409245.1a8580d3f7","cap":"Forskjellen: Det er bak på enkeltbillettene du ser hva slags type billett det er. Om den gjelder med en gang eller om den skal aktiveres. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409250":{"type":"m","url":"/image-3.409250.8854346664","cap":"","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409252":{"type":"l","url":"/image-3.409252.84ee2d5906","cap":"Billettkontroll!: Alle ser opp når Didriksen inspiserer Bybane-vogna. Har de gyldige billetter, mon tro?","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409254":{"type":"s","url":"/image-3.409254.d042883c22","cap":"Sosialt: Thorbjørn Didriksen trives i vekteryrket. Det er fantastiske kollegaer, og en veldig sosialt jobb, mener han. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409256":{"type":"s","url":"/image-3.409256.e9d5530709","cap":"Verktøy: Telefonen er et viktig kommunikasjonsmiddel for vekterne. Dersom to vektere i et team på billettkontrollen mister hverandre, tyr de sporenstrekt til telefonen for å avtale hvor de skal møtes. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"409258":{"type":"m","url":"/image-3.409258.ca8c2d6a7b","cap":"Bybanen: Bybanen i Bergen går fra Byparken i sentrum til flyplassen Flesland. Det er 27 stasjoner underveis, og god tid for billettkontrollørene å sjekke om passasjerene har gyldige billetter.","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#ffffff","fontsize":"80","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"1","shadow":true},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f2","title":"Om Skyss ","closed":false,"place":"{1}"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}