JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godt miljø = god lønnsomhet

Norske ledere må fokusere mer på arbeidsmiljø og mindre på lønnsomhet, mener lederen av NHOs utvalg for små og mellomstore bedrifter. Godt arbeidsmiljø er nemlig lønnsomt.

– Bedriftsledere kan øke lønnsomheten og spare samfunnet for milliardbeløp ved å dreie fokus fra omsetning og salgsmål, til bedriftskultur og arbeidsmiljø, sier Thomas Heyerdahl, leder av NHOs utvalg for små og mellomstore bedrifter.Utsagnet kommer via NHOs eget nyhetsbrev, og Heyerdahl mener han kan tale av egen erfaring. Han driver selv bedriften Gullsmed Heyerdahl med 25 ansatte, der personalet hadde en konflikt for noen år tilbake.– Vi prøvde å dysse det hele ned inntil vi skjønte hvor alvorlig problemet var blitt. Derfor leiet vi inn en profesjonell konfliktrådgiver som loset oss gjennom prosessen. Av dette lærte vi hvordan en slik konflikt kan oppdages tidlig, og hvordan vi på best mulig måte skal håndtere den. Det har gjort alle parter mer trygge, sier han.

Ikke nok fokus

Både analysebyrået Econ og Synovate MMI har gjort målinger i det siste som viser at bedriftene kanskje ikke har fullt fokus på arbeidsmiljøet. Samtidig viser undersøkelser at ni av ti ansatte grubler over konflikter på jobben i fritiden. – De store bedriftene har ressurser til å igangsette prosjekter som skal ta var på arbeidsmiljøet. De mindre bedriftene har ikke samme mulighet, sier Heyerdahl, som ber sine sjefskolleger om å tenke seg om.– Det holder ikke med et enkelt tiltakt eller en firmafest. Dette må ligge dypt i ryggmargen og jobbes med kontinuerlig, sier han.

Annonse

Flere saker

Annonse