JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etisk klesvask i Norge

– Vi må få bukt med den kriminelle produksjonen av klær for det norske markedet. Forbrukerne må få opp øynene for det som skjer, sier Stein Kristiansen. I dag deltok HK-nestlederen på lanseringen av kampanjen ”Rene klær”.

Norge er det tolvte landet i verden som starter kampanjen ”Rene klær”. Hovedmålet er å bedre arbeidsforholdene til tekstilarbeiderne i utviklingsland. Mange jobber under umenneskelige forhold for å produsere billige klær til det vestlige markedet. Handel og Kontor står bak kampanjen sammen med Framtiden i våre hender (FIVH) og Changemaker.

Billig, billig, billig

I dag startet de kampanjen med en pressekonferanse og en aksjon utenfor to kleskjeder i Oslo.– Det er det jeg vil kalle McFashion som har en stor del av skylden for de arbeidsforholdene vi ser i produksjonslandene. Folk forventer stadige nyheter på klesstativene og stadig billigere klær. Men vi ser også at forbrukerne lurer på hvordan det er mulig å selge en t-skjorte til 39 kroner, sier Carin Leffler som er koordinator for kampanjen i Norge. Hun mener det gir håp om en holdningsendring blant norske forbrukere som kan hjelpe på veien mot målet om en lønn å leve av, normale arbeidstider, faglige rettigheter og anstendige arbeidsforhold for tekstilarbeiderne.

Forbrukerne viktige

Ifølge Leffler er det viktig at forbrukerne hjelper til. De kan gjøre som aksjonistene i dag, nemlig spørre i butikkene om de vet hvilken lønn produsentene har, om de har rettigheter og hvor lange arbeidsdager de har for å produsere klær til norske butikker. – I tillegg kan de selv ta kontakt med ledelsen i kjedebutikkene eller de kan delta i lynaksjonene vi har på nettsiden vår, sier Leffler til HK-Nytt. – Kan de handle rene klær et sted? – Nei, det er dårlig med helt rene klær, så forbedringspotensialet er enormt. Det finnes noen smale, smale initiativer, men vårt poeng er å få forbedringer der det virkelig monner. Og det er å få kjedene til å kreve at lønna til tekstilarbeiderne økes. Bare noen få kroner ville utgjøre enorm forskjell. Der har det jevne forbrukerpresset mye å si, sier hun.

Moralsk støtte

Handel og Kontor er med på kampanjen, først og fremst for å gi moralsk støtte til initiativet. – Vi må få disse problemene på dagsordenen. Det kan ikke være billigkjedene som skal sette standard for arbeidsvilkårene. Vi må få bukt med den kriminelle produksjonsvirksomheten som foregår i enkelte land, sier Stein og viser til slavelønn, trakasseringer, forbud mot fagorganisering og arbeidsdager opp mot 12 timer.

Utfordrer flere

– Du er ikke redd for at dette skal oppfattes som et angrep på billigkleskjedene, hvor Handel og Kontor selv har medlemmer?– Absolutt ikke. Våre medlemmer er dessuten ikke noe mindre opptatt av rettferdighet enn andre. Svenskene har hatt denne kampanjen i lang tid, og vår søsterorganisasjon Handels melder om at det fungerer utmerket, sier Kristiansen. Han håper at flere LO-forbund kan bli med på kampanjen, og at fagbevegelsens nettverk kan brukes for å sette fokus på arbeidsvilkårene i produksjonsladene.– Det hadde vært fint om Fellesforbundet, som selv organiserer tekstilarbeidere, vil engasjere seg. Da kunne vi kanskje fått til et samarbeid med fagbevegelsen i de landene det gjelder, sier Stein Kristiansen.

Det norske klesforbruket er nesten doblet siden 1990

Klesprisene er halvert siden 1990 og ligger nå på 1983-nivå

Tekstilarbeidernes lønn utgjør 0,4 prosent av utsalgsprisen

Halvparten av prisen går til butikken/kjeden

61 prosent av norske forbrukere vil vite mer om produkter fra utviklingsland

45 prosent sier at de har dårlig samvittighet fordi de ikke vet noe om den etiske standarden på varer de kjøper

Minstelønna til tekstilarbeidere i Bangladesh er 160 kroner i måneden

Kampanjen Rene klær er en del av Clean Clothes Campaign som ble etablert i Nederland for snart 20 år siden

Kampanjens viktigste mål er å oppnå organisasjonsfrihet, retten til kollektive forhandlinger, lønn til å leve av, kortere arbeidstid, bort med barnearbeid og bedre helse, miljø og sikkerhet for dem som produserer klær og sko for salg i norske butikker

Annonse
Annonse

Det norske klesforbruket er nesten doblet siden 1990

Klesprisene er halvert siden 1990 og ligger nå på 1983-nivå

Tekstilarbeidernes lønn utgjør 0,4 prosent av utsalgsprisen

Halvparten av prisen går til butikken/kjeden

61 prosent av norske forbrukere vil vite mer om produkter fra utviklingsland

45 prosent sier at de har dårlig samvittighet fordi de ikke vet noe om den etiske standarden på varer de kjøper

Minstelønna til tekstilarbeidere i Bangladesh er 160 kroner i måneden

Kampanjen Rene klær er en del av Clean Clothes Campaign som ble etablert i Nederland for snart 20 år siden

Kampanjens viktigste mål er å oppnå organisasjonsfrihet, retten til kollektive forhandlinger, lønn til å leve av, kortere arbeidstid, bort med barnearbeid og bedre helse, miljø og sikkerhet for dem som produserer klær og sko for salg i norske butikker