JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lang vei til rene klær

Samtidig som kampanjen ”Rene klær” nylig startet i Norge, kommer de første rapportene om hvordan samfunnsansvar utøves innenfor klebransjen. Det er nedslående lesning.

Få norske klesbedrifter ser ut til å ha gjort etikk og samfunnsansvar til en del av virksomheten, viser en ny pilotstudie ved Universitetet i Stavanger. I ett års tid har en forskergruppe der jobbet med å kartlegge hvordan samfunnsansvar utøves, og svarene er nedslående. Bare et fåtall av aktørene stiller for eksempel sosiale og miljømessige krav ved inngåelse av kontrakter med leverandører. - Så langt viser undersøkelsen at ledere fra små- og mellomstore klesbedrifter først og fremst definerer samfunnsansvar ut fra bedriftenes tradisjonelle rolle i samfunnet; å skape profitt og dermed grunnlag for nye virksomhet og nye arbeidsplasser, sier stipendiat Bjørn-Tore Blindheim til forskning.no.

Usikkerhet

Bedriftene selv innrømmer å være usikre på hva det innebærer å vise samfunnsansvar og hvordan de skal innfri det økende kravet om å opptre etisk. I følge forskning.no definerer bedriftslederne i klesbransjen særlig barnearbeid og miljøforhold i leverandørkjedene som sentrale utfordringer, men at en uoversiktlig og desentralisert produksjon gjør det vanskelig å kontrollere at ting foregår på en tilfredsstillende måte. – I dag er det nesten ingen norsk klesproduksjon igjen. Men norske bedrifter kan være bevisste på hvor de plasserer ordrer og kan stille krav ved inngåelse av kontrakter, sier Bjørn-Tore Blindheim.

Ønsker etisk klesvask

Svarene fra bransjen viser at det er på høy tid med etisk klesvask i Norge. Det var da også noe av grunnen til at kampanjen ”Rene klær”, støttet av blant andre HK, ble dratt i gang 14. juni.– Vi må få bukt med den kriminelle produksjonen av klær for det norske markedet. Forbrukerne må få opp øynene for det som skjer, sa nestleder Stein Kristiansen til HK-Nytt ved kampanjestart.Det norske klesforbruket er nesten doblet siden 1990. Samtidig ligger prisene omtrent på 1983-nivå. Tekstilarbeidernes lønn utgjør 0,4 prosent av utsalgsprisen.

Snart 20 år

Kampanjen Rene klær er en del av Clean Clothes Campaign som ble etablert i Nederland for snart 20 år siden. Kampanjens viktigste mål er å oppnå organisasjonsfrihet, retten til kollektive forhandlinger, lønn til å leve av, kortere arbeidstid, bort med barnearbeid og bedre helse, miljø og sikkerhet for dem som produserer klær og sko for salg i norske butikker. Norge er det tolvte landet i verden som blir med på kampanjen. – Det er det jeg vil kalle McFashion som har en stor del av skylden for de arbeidsforholdene vi ser i produksjonslandene. Folk forventer stadige nyheter på klesstativene og stadig billigere klær. Men vi ser også at forbrukerne lurer på hvordan det er mulig å selge en t-skjorte til 39 kroner, sier Carin Leffler som er koordinator for kampanjen i Norge.

Internasjonalt ønske

Også internasjonalt er man nå er opptatt av etiske standarder enn tidligere. I november opprettet Carrefour, Metro, Migros, Tesco og Wal-Mart programmet Global Social Compliance Programme (GSCP), der målet er å bedre de internasjonale arbeidsforholdene i hele bransjen. Initiativet ble nylig støttet av den internasjonale dagligvareorganisasjonen CIES under dennes kongress i Shanghai.– Produktene våre skal kjøpes inn på ansvarlig vis og produseres av mennesker som betales skikkelig, frivillig og uten bruk av barnearbeid, sier Tesco-direktør og leder av GSCP, Terry Babs, til Handelsbladet FK.

anette@lo-media.no

Annonse
Annonse