JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enkelte ting er ikke til salgs

Retten til heltid og kampen mot sosial dumping og privatisering er LOs tre hovedsaker under høstens valgkamp. – Vi vil være en pådriver for at de rødgrønne partiene skal få makt i kommuner og fylkeskommuner, forteller fungerende informasjonssjef i LO Øivind T. Hansen.

Den engasjerte infosjefen, som ble kalt ”den røde fare” i LO under stortingsvalget i 2005, er sommerbrun og klar for en ny offensiv valgkamp. I hånda har han en rød rykende fersk brosjyre som allerede er trykt i 100.000 eksemplarer foran valget.

– Det blir patetisk når FrP sier at LO ikke skal drive med politikk. Jeg har en fersk undersøkelse som sier at 8 av 10 ønsker at LO skal være en samfunnspolitisk aktør. Folk flest, og det er de vi representerer, ønsker at LO skal drive med mer enn tradisjonelle fagforeningssaker. De ønsker at vi skal være politisk kraft, påstår han.

Øivind T. Hansen hilser de borgerlige med at LO skal være svært synlig i den kommende valgkampen.

– Jeg tror faktisk det vil være et større engasjement fra LO-medlemmer enn noen gang i kommune- og fylkestingsvalget i år. Vi skal bygge videre på det politiske engasjementet som vi skapte i 2005, sier han. Også i år leder Hansen et sentralt valgkamputvalg i fagbevegelsen som består av en knippe mennesker som er valgkampledere i sine forbund. Både Fellesforbundet, Fagforbundet, Norsk Arbeidsmannsforbund samt LO Stat har sine folk i valgkamputvalget. Målet er å koordinere valgkampen i LO.

Ny spørrerunde. LO er med sine 835.000 medlemmer en betydelig organisasjon. Ved stortingsvalget i 2005 deltok 44.000 LO-medlemmer på spørsmålsrunden som førte til de 54 spørsmålene som ble stilt de politiske partiene i valgkampen.

Høyre og Fremskrittspartiet nektet å svare på spørsmålene den gangen. Resultatet var da at Landsorganisasjonen anbefalte sine medlemmer å stemme rød-grønt.

I brosjyren som LO nå skal ut med i valgkampen, kan man lese om hvordan regjeringen og stortingsflertallet har fulgt opp de viktigste sakene etter at den halve stortingsperioden er over.

Også i denne valgkampen ønsker Hansen at LOs tillitsvalgte stiller spørsmål til de lokale politikerne om hvordan de stiller seg til LOs krav.

– Alle tillitsvalgte og LO-medlemmer bør lese de lokale partiprogrammene til de ulike partiene foran valget. Politiske beslutninger lokalt har stor betydning for LO-medlemmenes hverdag. Gode barnehager, skoler og omsorgstilbud er viktig for alle. For oss er det også viktig å ha et politisk flertall i kommuner og fylkesting som ivaretar arbeidstakernes interesser og som satser på samarbeid med de ansatte, ikke konfrontasjon, ivrer Hansen.

Han har selv vært lokalpolitiker for Arbeiderpartiet i to perioder i hjemkommunen Moss.

– Jeg ledet blant annet administrasjonsutvalget i kommunen og så da hvor viktig det også var for oss lokalpolitikere å ha et godt fagligpolitisk samarbeid på lokalt plan, forteller han.

Rett til heltid. LO vil også i løpet av høsten ha en annonsekampanje for å få satt tre viktige saker på dagsorden. En av de viktigste sakene for LO er kampen for å få bukt med bruken av ufrivillig deltidsarbeid i kommunene.

Det var i forbindelse med den fagligpolitiske konferansen i regi av Samarbeidskomiteen mellom LO og AP i april at det ble varslet et samarbeid om å kartlegge deltidsbruken i kommune og fylkeskommunene. Mange jobber deltid men ønsker seg heltidsstiling.

Deltid er særlig utbredt i helse og omsorgssektoren, men også i servicebransjer som hotell og restraurant, renhold og i handelen. LO mener heltidsstilling bør bli en rettighet for alle som ønsker det.

Hansen er glad for at dette også er en av hovedsakene til Arbeiderpartiet nå og regner med at lokalpolitikere fremmer tiltak for å få flere over i heltidsstillinger.

– Kommunene er arbeidsgivere og dette er noe man kan gjøre noe med lokalt, sier han. Nå har også endringer i arbeidsmiljøloven gitt deltidsansatte lovfestet fortrinnstrett til ledige timer /stillinger/stillingsbrøker.

Sosial dumping. Et annet område som LO ønsker å sette på dagsorden gjennom sin annonsekampanje er kampen mot sosial dumping som særlig har vært viktig for Fellesforbundet og HK. LO ønsker utenlandske arbeidstakere velkommen til Norge, men sier klart nei til at disse skal utnyttes som billig arbeidskraft og deretter bli et B-lag i arbeidslivet.

– Alle som jobber i Norge skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår, sier Hansen. Et annet politisk budskap som LO sentralt ønsker å få fram er kampen mot privatisering.

– Vi må sier klart ifra til politikere som vil sette eldreomsorgen på anbud. Det er ikke alt her i verden som egner seg for kjøp og salg, sier han.

Annonse

Flere saker

Annonse