Obligasjoner fremfor lønn
Coop Danmark går nye veier for å rekruttere og holde på sine medarbeidere. Flere tusen ansatte har nå valgt å gå ned i lønn og spare opp penger i medarbeiderobligasjoner. Gevinsten får de om fem år.
Det er vanskelig å rekruttere og holde på gode medarbeidere i dagligvarebransjen også i Danmark. Det er noe av grunnen til at Coop Danmark har gått utradisjonelle veier og tilbyr sine ansatte andre goder ved siden av lønn. Det mest populære tiltaket har vært medarbeiderobligasjoner, skriver den danske nettavisen Erhverv på nettet (epn). Flere tusen ansatte har benyttet seg av muligheten, selv om det betyr at de går litt ned i lønn her og nå. Til gjengjeld sparer de litt på skatten, og når bindingstiden på fem år er over, håper de å kunne høste inn et godt overskudd på obligasjonene. – Vi er godt tilfredse med tilslutningen til ordningen, for budskapet er relativt komplisert, sier kommunikasjonsdirektør Jens Juul til epn.
Bare for fast ansatte
Coop Danmark har i dag rundt 12.000 ansatte. Alle disse har imidlertid ikke fått muligheten til å investere i obligasjoner. Tilbudet har så langt kun gått til fast ansatte, og håpet er at ordningen skal gjøre bedriften mer attraktiv som arbeidsplass. Det trengs i en bransje som sliter med å skaffe kvalifisert og god arbeidskraft. – Medarbeiderobligasjoner skal gjøre den samlede lønnspakken mer attraktiv, håper Jens Juul.
Andre goder
Obligasjonene er imidlertid ikke det eneste tilbudet de ansatte har hatt å velge i. Helseforsikring, bredbånd, mobiltelefon, aviser, bombrikker og gratis transport til og fra jobb er andre tilbud de Coop-ansatte har hatt å velge mellom. – De fleste har valgt medarbeiderobligasjoner, og nesten like mange har benyttet anledningen til å få helseforskring, sier Jens Juul Konsernet ønsker i dag ikke å gi noe eksakt tall på hvor mange som har valgt de ulike godene, men sier de vil gjenta tilbudet en gang i året. – Vi tror tilslutningen vil øke de kommende årene, når flere får øynene opp for fordelene, sier Jens Juul til epn.
anette@lo-media.no