Fagforbund kjøper ikke klimakvoter
Bare to LO-forbund har skaffet seg avtaler om kvotekjøp for å gjøre egne flyreiser klimanøytrale.
LOs nye miljøprofil har foreløpig ikke materialisert seg i egne rekker i form av kjøp av kvoter for flyreiser de ulike forbundene kjøper. LO sentralt har innført en slik ordning, og Sjømannsforbundet og Forbundet for ledelse og teknikk har inngått avtale om kvotekjøp.
Storforbundene Fagforbundet og Fellesforbundet har startet en prosess for å komme i gang med en slik ordning, men ingenting er formalisert ennå, sier Odd Harald Sørensen i reisebyrået Via travel, som betjener fagforbundene.
2 av 22
Det betyr at så langt er fasit at bare to av 22 forbund betaler ekstra for å kompensere for miljøskadene kloden påføres av flyreiser. Flytrafikken regnes som en av de verste utslippskildene av drivhusgassen karbondioksid, og trafikkøkningen er stor.
Nordmenn flyr tre ganger så mye nå som i 1990, målt i antall kilometer per person. Inkludert utenlandsreiser utgjør flyreiser sju prosent av norske utslipp.
Ikke avlat
Forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund Jacqueline Smith sier at hun foreløpig er usikker på om kvotekjøpene fungerer skikkelig.
– Det har vært en del praktiske problemer knyttet til å komme i gang med å få brukt ordningen, sier Smith. Sjømannsforbundet kommer derfor til å etterbetale klimaavgifter når regnskapet er klart.
Smith sier tanken fra forbundet er å bidra til teknologiutvikling i land som India og Afghanistan, slik at disse landene kan få bukt med sine utslippsproblemer.
– Dette er solidaritet, ikke avlat.
Grønt forbund
Et av forbundene som ikke har avtale om kjøp av klimakvoter er Norsk tjenestemannslag.
– Det kommer, det kommer! sier forbundsleder Turid Lilleheie. Hun forteller at kjøp av kvoter for flyreiser er en del av en større pakke som NTL jobber med for å bli et «grønt forbund».
– Det kan se ut som verden er i ferd med å gå av hengslene, og vi kan ikke gjøre annet enn å bidra. Men vår holdning er at det nytter ikke å stille krav til den tredje verden uten å gjøre noe selv også, sier Lilleheie.
Også Norsk Arbeidsmandsforbund vurderer å knytte seg opp en kjøpsordning.
– Det finnes så mange ulike pakker på markedet, og det er litt uklart hva de forskjellige tilbyr og hvilken profil de har. Vi kommer til å ta opp denne saken igjen i forbundet over nyttår, sier informasjonsansvarlig Trond Erik Thorvaldsen.
Omstridt
Ordningen med kvotekjøp er omstridt, særlig har det vært reist tvil om pengene man betaler inn faktisk kommer klimaet til gode eller om det går i lommene på tilbyderne. Det er også en etisk debatt om slike kvotekjøp er en ansvarsfraskrivelse fra rike i Vesten, og om man heller bør redusere bruken av fly kraftig.
Det kvotekjøpsystemet LO har knyttet seg opp mot er utviklet i samarbeid med Fremtiden i våre hender, og kalles Mitt klima. Organisasjoner som KS, Cicero, Fairtrade, Fredskorpset, Enova og Parat er blant brukerne. Ifølge Mitt klima selv, går 80 prosent av inntektene til klimaprosjekter.
Valla
Det var i januar i år at daværende LO-leder Gerd-Liv Valla uttalte offentlig at LO skulle bli karbonnøytralt. Det reises mye med fly både i sentralleddet og i forbundene, og Valla mente LO burde følge oppfordringen fra statsminister Jens Stoltenberg om å bli karbonnøytralt. Regjeringen har imidlertid ennå ikke selv innført kvotekjøp, kom det fram denne uka. Dermed reiser ikke regjeringen og 130 000 statsansatte karbonnøytralt.
Kjøp av kvoter er ment å kompensere utslipp av miljøskadelige gasser fra flytrafikk.
Både organisasjoner, flyselskap og reiseoperatører tilbyr slike kvotekjøp.
Pengene skal etter hensikten brukes på for eksempel rensing av utslipp i utviklingsland.
Det varierer fra hvor mye av det man betaler som går til faktiske prosjekter, fra 23 til 93 prosent.
Kjøp av kvoter er ment å kompensere utslipp av miljøskadelige gasser fra flytrafikk.
Både organisasjoner, flyselskap og reiseoperatører tilbyr slike kvotekjøp.
Pengene skal etter hensikten brukes på for eksempel rensing av utslipp i utviklingsland.
Det varierer fra hvor mye av det man betaler som går til faktiske prosjekter, fra 23 til 93 prosent.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin