JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Høyt skolefrafall i Norge

En av fem unge fullfører ikke videregående skole i Norge. Andelen er høyere enn gjennomsnittet for EU. – Vi har en utfordring, sier LOs nestleder Tor-Arne Solbakken.

nina.sandaas@lomedia.no

En ny OECD-rapport tar for seg de unges (16-24 år) situasjon på arbeidsmarkedet. Unge mennesker som går ut av skolen har fått økende problemer med å få seg en jobb i og med finanskrisen. Det gjelder overalt, men arbeidsledigheten blant de unge i EU er dobbelt så høy som i Norge. Her var andelen arbeidsledige 10,3 prosent i tredje kvartal i år.

På drop out-toppen

Rapporten ser også på andelen unge som ikke fullfører videregående skole. I Norge gjelder det så mange som 20, 6 prosent. Det er en høyere andel enn for EU-landene som har et gjennomsnitt på 14,5 prosent. Deres sjanser for å komme inn i arbeidsmarkedet er enda dårligere og de risikerer å havne helt utenfor i den såkalte NEET-gruppen, som er verken i skole eller jobb.

Tallet for Norges del overrasker ikke Tor-Arne Solbakken, nestleder i LO. Men han vil ikke gå god for sammenligningen som er vanskelig å gjøre da skolesystemene er veldig forskjellige fra land til land.

– Frafall fra skolen er et stort problem i hele Europa. Men vi har en utfordring i Norge. Det er mange årsaker og sammensatte problemer bak dette. Og vi vet at yrkesfaglige studieretninger har det aller største frafallet, sier Solbakken.

En av tre fullfører ikke yrkesfag

Frafallet er rundt 30 prosent på yrkesfaglige linjer. Fra LOs side har man pekt på to viktige tiltak som kan rette opp den negative statistikken: Utstyrssituasjonen er altfor dårlig på de yrkesfaglige linjene og kan bedres etter hvert. Det andre problemet gjelder usikkerheten rundt læreplass.

De som mangler læreplass er blitt plassert i skole i VG3-klasser som ifølge Solbakken er en ren katastrofe for elevene. Fylkeskommunen må ta ansvar for at de som ikke få læreplass i stedet får en praksisnær, yrkesfaglig opplæring. Helst også ute i bedrift.

– Vi vet at mange har slitt lenge på skolen når de kommer til videregående. Det må til tidlig innsats for å snu dette. Derfor er regjeringens Ny Giv-prosjekt er skritt i riktig retning, mener Solbakken.

Annonse

Flere saker

Annonse