JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kjemper for renovasjonssektoren

– Vårt mål er at politikerne gir oss en villighetserklæring. Nå må også de ansatte innenfor renovasjonssektoren få de samme rettigheter som ansatte i rutebilsektoren, sier Roger Hansen, leder av Transportarbeiderforbundet.

jan.erik.ostlie@lomedia.no

De rettighetene det er snakk om er at når det skjer en virksomhetsoverdragelse for eksempel etter en anbudskonkurranse, må arbeidstakerne i renovasjonsbransjen også være sikret ny ansettelse hos det vinnende selskap med samme lønns- og arbeidsvilkår som de hadde i det tapende selskapet. Det er over et år siden rutebilsektoren fikk sikret disse rettighetene ved en endring i yrkestransportloven. Nå mener de turen er kommet til renovasjonssektoren.

Cowboybransje

Fagforbundet, som organiserer arbeidstakerne i renovasjonssektoren så lenge den drives i kommunal regi, og Transportarbeiderforbundet er helt på linje i denne saken. Derfor stilte i tillegg til Transportarbeiderforbundets toppledelse også Stein Gulbrandsen, seksjonsleder i Fagforbundet, opp til et møte med Heikki Holmås (SV) og Ingalill Olsen (Ap) fredag 17. desember. Begge politikerne sitter i kommunalkomiteen på Stortinget.

– Vi må sikre en virksomhetsoverdragelse i alle anbud i offentlig regi, men i dette møtet med stortingspolitikerne skal vi fokusere på renholdssektoren. Nå vil vi se og høre den politiske viljen til at noe blir gjort, sier Gulbrandsen. Renholdssektoren karakteriserer han som en av cowboybransjene.

Flere anbud

Anbudene i renholdssektoren blir det bare flere og flere av. Jann Arthur Næss forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, forteller at de allerede har hatt medlemmer i renholdsbransjen som har mistet jobben på grunn av at arbeidsgiveren deres har tapt anbudskonkurransen. Nye renovasjonsselskap overtar kjøringen og ansetter nye renovatører. Sånn vil verken Fagforbundet eller Transportarbeiderforbundet ha det.

– En del ansatte i renholdssektoren tør ikke en gang å stå fram i media i frykt for reaksjoner fra arbeidsgiver og noen får taushetsplikt med hensyn til innholdet i sine ansettelseskontrakter, forteller Næss.

Annonse

Flere saker

Annonse