JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Streikeretten først

Samferdselsdepartementet må sikre at streikeretten er reell før man sier ja til et direktivforslag om opprettelse av et felles EU-jernbaneområde, mener LO.

nina.sandaas@lomedia.no

EU-kommisjonen har nå kastet øynene på jernbaneområdet, der man håper å få til et fungerende indre marked som skal øke konkurranseevnen for gods- og passasjertransporten. Et forslag til direktiv om et felles europeisk jernbaneområde er sendt ut, også til Norge som EØS-land.

Minimumsservice ved streik

I en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet reagerer LO på en formulering i forslaget, eller egentlig i et bilag. I bilag 7 beskrives blant annet infrastrukturforvalters plikt til å sørge for «en minimumsservice i tilfelle av eventuelle streiker».

Forslaget innebærer, slik det er formulert, et inngrep i streikeretten, mener LO. Og det vil man ikke ha noe av. Landsorganisasjonen finner det både oppsiktvekkende og vanskelig å forstå at begrensninger i streikeretten er lagt til et bilag i et direktiv om jernbanesektoren. LO ber derfor departementet avklare at bestemmelsen ikke åpner for begrensninger i adgangen til streik. Det er i ILO-konvensjonene nr. 87 og 98 at streikeretten sikres. LO forventer at departementet følger opp med en tilbakemelding.

Tviler på privat suksess

I høringsuttalelsen uttrykker LO generell tvil om at en ytterligere privatisering i jernbanesektoren vil gi økte markedsandeler til jernbanen innenfor godstransporten. Det finnes ikke belegg for at liberaliseringen av godstrafikken i Norge har ført til større markedsandeler. Hva som derimot er riktig, er at EUs jernbanepolitikk har ført til en større grad av oppsplitting og privatisering, framholder LO. Stadig større begrensninger og forpliktelser legges på de statlig eide jernbaneoperatørene.

Annonse
Annonse