JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha app-solutte kabotasjetall

Mobiltelefon skal hjelpe til med å dokumentere omfanget av utenlandske vogntog i Skandinavia.


24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56

I et nylig avsluttet svensk forskningsprosjekt ble 42.500 utenlandske vogntog registrert. 2.700 av dem forlot aldri Sverige i de seks ukene man hentet inn tallene. Nå skal den svenske studien utvides til å gjelde også Danmark og Norge for å avdekke hvor mye av de nasjonale transportoppgavene som foretas av utenlandske vogntog, såkalt kabotasjekjøring. Sentralt står en applikasjon til mobiltelefonen.

Fra oktober

I den svenske undersøkelsen som ble gjort over seks uker i mai og juni i år, kunne hvem som helst laste ned en applikasjon for å registrere utenlandske vogntog. Den samme typen applikasjon vil bli benyttet når prosjektet starter i Norge og Danmark senere i høst, og administrerende direktør i Norsk Lastebileier-forbund, Geir A. Mo, håper mange laster den ned.

- Om alle i Norge laster den ned og tar søndagsturen ut til de store veiene for å registrere utenlandske vogntog, hadde det vært fint, smiler han.

Applikasjonen vil bli tilgjengelig for nedlasting i begynnelsen av oktober, og fungerer på den måten at man bare taster inn registreringsnumrene til de utenlandske vogntogene og sender dem inn, mens telefonen selv ved hjelp av lokasjonsfunksjonen vil legge ved hvor det aktuelle vogntoget ble registrert. Dermed vil forskerne kunne se hvor de ulike vogntogene har vært i løpet av registreringsperioden.

Skremmende

Han tar det nærmest for gitt at situasjonen her hjemme vil ligne på det man har avdekket i Sverige.

- De svenske tallene er skremmende. Samtidig er det lite trolig at bildet er annerledes i Danmark og Norge, understreker han.

Likevel mener han det er viktig å dokumentere hvordan forholdene er også i Norge.

- Vi ønsker å dokumentere omfanget av kabotasjekjøringen i Norge, både hvor stor utbredelse det har, og om den har redusert tomkjøringen, det vil si antall vogntog uten last, og ikke minst trafikksikkerheten, fortsetter Mo.

Den dokumentasjonen man sitter på i dag er nemlig på langt nær så god som man kunne ønske.

Viktig studie

Forbundssekretær Geir Kvam fra Norsk Transportarbeiderforbund har forsøkt å finne offisielle tall for kabotasjekjøring i Norge. Det han fant var ikke mye å bli klok på.

- Tallene Statistisk Sentralbyrå hadde for kabotasjekjøring fra 2011 viste at ni prosent av all transport var kabotasje. Det synes jeg var veldig lite, og det viste seg også at for land som Estland, Latvia og Lituaen var det ikke registrert kabotasje overhodet, sier Kvam.

Han er rask med å understreke at dette ikke må sees på som noen kritikk av SSB. For årsaken til de manglende tallene ligger i et EU-direktiv, mener forbundssekretæren.

- Det direktivet sier at det er bilens hjemland som skal rapportere om transport utenfor egne grenser, og det er tydeligvis ikke blitt gjort. Nettopp derfor er denne studien så viktig, for skal man diskutere omfanget av kabotasjekjøringen, må vi ha tall på bordet, påpeker Kvam.

Må tas på alvor

Både Kvam og Mo mener at en slik studie vil medføre at norske myndigheter må ta kabotasjeproblematikken på alvor. Mo påpeker at den rødgrønne regjeringen hadde startet et nødvendig arbeid for å komme problemet til livs, og håper samtidig at en borgerlig regjering vil videreføre det arbeidet.

- Det verste som kan skje med ny regjering er at de reverserer det gode arbeidet er satt i gang, sier Geir A. Mo.

Han legger til at alle partiene, med et mulig unntak for Venstre, har sagt at de vil bekjempe kabotasjekjøringen.

- Det finnes ikke en regjering som kan overse den dokumentasjonen som ble lagt fram i den svenske undersøkelsen. Dette er piratvirksomhet med lastebil, avslutter Geir A. Mo.

24.09.2013
08:40
16.12.2013 23:56



Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Sissel M. Rasmussen

Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje


Flere saker