JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NJF: Anbud løser ikke værproblemene

Høyre foreslår å konkurranseutsette persontrafikken på Kongsvingerbanen.

oystein@lomedia.no

– Privatisering løser ingen problemer, mener Norsk Jernbaneforbund.

Fire stortingsrepresentanter fra Høyre fremmer et forslag om å ta i bruk anbud, og viser til erfaringene fra Gjøvikbanen.

– Kongsvingerbanen har mange av de samme utfordringene, sier Ingjerd Schou.

Hun representerer Høyre i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sammen med Øyvind Halleraker og Lars Myraune. Fjerdemann bak initiativet er Gunnar Gundersen i Finanskomiteen.

– Forrige vinter opplevde norsk jernbanesektor sterk turbulens, vesentlig dårligere regularitet og nedgang i antall passasjerer. Dersom situasjonen ikke bedres denne vinteren, vil dette innebære et alvorlig tillitsbrudd overfor alle som er avhengige av at togene går når de skal, sier Schou til NRK.

Rammer likt

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund mener begrunnelsen ikke holder.

– Togtrafikken i Sverige, der veldig mye er konkurranseutsatt, opplevde et like stort kaos i fjor vinter som Norge. Værgudene tar ikke hensyn til om en strekning er privatisert eller ikke. Høyre er så opptatt av å ri kjepphester at de ikke tar hensyn til fakta, sier Brunborg.

Kraftig snøvær i Sverige denne julen førte også til store forsinkelser som forplantet seg til det meste av nabolandet.

Dårlig grunnlag

De fire stortingsrepresentantene viser til en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som konkluderer med at konkurranseutsetting på Gjøvikbanen har bidratt til lavere offentlige kostnader og bedre tilbud til passasjerene, uten at dette har gått på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser.

Den samme utviklingen går igjen i lokaltrafikken over hele landet, sier NJF, og viser til tall fra NSB: Først en vekst i antall reisende på 1990-tallet, så en markert nedgang rundt årtusenskiftet før utviklingen endret seg og veksten kom tilbake fra 2003.

– Med nyoppussete vogner og hyppigere avganger vil alle strekninger oppleve flere og mer tilfredse kunder. Hva slags materiell og hvor mye er avgjørende for suksessen på en strekning, sier Kjell Atle Brunborg om forskernes konklusjoner.

Les også: (nrk.no:) Høyre foreslår konkurranse

Annonse
Annonse