JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ikke overrasket over lovbrudd

I Handel og Kontor er de ikke overrasket over at ansatte i 7-Eleven og Deli de Luca ikke får overtidsbetaling. HK gir franchiseformen skylda.

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Arbeidstilsynet har kontrollert 25 7-Eleven og Deli de Luca-kiosker i Oslo. Ingen av dem utbetalte overtidstillegg til sine ansatte. Enkelte har jobbet opptil 50 overtidstimer i måneden uten å få en eneste krone ekstra for det. Dette er brudd på arbeidsmiljøloven, som sikrer et overtidstillegg på 40 prosent av ordinær lønn. I Arbeidstilsynet ser de svært alvorlig på situasjonen, siden manglende overtidsbetaling virker å være systematisk, melder NRK .

Tvunget til å spare

Ved HKs Oslo-kontor er de ikke akkurat overrasket over funnene til Arbeidstilsynet. – 7-Eleven har en driftsform som tvinger bedriftene til å spare inn mest mulig penger. Dette gjør at de kynisk spekulerer i at de ansatte som jobber der ikke gjør krav på sine lovfestede rettigheter som for eksempel overtidsbetaling, sier regionsekretær Torbjørn Brox Rognmo til HK-Nytt.

– Videre har vi sett at arbeidsgiverne innen storkioskbransjen er de som er mest kritisk og uvillig til å opprette tariffavtaler, legger han til.

Formen har skylda

Både 7-Eleven og Deli de Luca drives etter franchisemodellen. Det vil kort sagt si at hver butikksjef må drive etter det konseptet og de marginene som eierne fastsetter. Rognmo mener driftsformen er selve problemet i det som Arbeidstilsynet nå har avdekket.

– I slike franchisebedrifter er det først og fremst utgifter knyttet til lønn hvor innsparingspotensialene er størst. Når Reitan Servicehandel tildeler sin franchisetaker i en 7-Elevenkiosk ekstremt stramme krav til inntjening og overskudd, sier det seg selv at det er de ansatte som må betale prisen for dette, sier Rognmo.

Vil rydde opp

Kommunikasjonsdirektør i 7-Eleven, Solfrid Flateby, sier til NRK at de ikke har vært klar over situasjonen, men at de nå lover å rydde opp. – Det er ikke bra. Jeg er overrasket og skuffet. Vi skal følge norsk lov og ivareta våre ansatte. Nå er vi nødt til å rydde opp, sier Flateby.

Også i Deli de Luca legger de seg relativt flate etter Arbeidstilsynets kontroller. Daglig leder Thor Johansen lover at de ansatte skal få det overtidstillegget de har krav på i framtida. – Dette var nytt for oss. Det er ikke slikt vi lærer våre franchisetakere. Vi kommer til å sjekke nøye for å se hva som ligger i dette, sier Johansen til NRK.

Ansvarsfraskrivelse

Torbjørn Brox Rognmo i HK er ikke særlig imponert over svarene til arbeidsgiverne i denne saken. – Når kommunikasjonsdirektøren sier de er skuffet og overrasket over situasjonen, må vi si at 7-eleven driver en total ansvarsfraskrivelse, mener han.

Annonse

Flere saker

Annonse