JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever utbygging på Alnabru

HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus mener jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut. Ellers står både arbeidsplasser og miljøet i fare.

lene.svenning@lo-media.no

Norges godskorridor kalles strekningen Oslo havn – Alnabru i Groruddalen – Gardermoen. Svært mye av godset som skal inn og ut av landet går igjennom denne korridoren. Men kapasiteten er sprengt. Jernbaneterminalen på Alnabru må bygges ut for at trafikken skal flyte bedre, og for at mer gods kan gå på jernbane og mindre på vei. Det krever blant annet HKs samferdselsgruppe i Oslo og Akershus.

Nasjonalt spørsmål

– Utbygging av Alnabruterminalen er viktig for oss ansatte på de fire store samlastingsbedriftene DHL Express, Tollpost, Schenker og Bring som holder til langs godskorridoren, men dette er også et viktig nasjonalt spørsmål, sier Viggo Andresen, klubbleder på DHL Express på Skedsmo og leder i HK samferdsel bransjeråd.

– Dette gjelder mange arbeidsplasser, det handler om framtida vår og om transporten i Norge, sier han.

Jernbanesporene på Alnabruterminalen er rett og slett ikke lange og mange nok. Derfor kommer ikke alt godset med, og mye må fraktes på trailere. Det er ikke spesielt miljøvennlig, framholder Andresen.

Alnaelva opp

Øystein Hagen, innleid koordinator betalt av de fire store samlasterne, mener at en utbygging av Alnabruterminalen og utbygging av godterminalene samlet vil være en milliardinvestering. Det vil være en stor investering både for det offentlige og for bedriftene, men økonomien er ikke den eneste hindringen i veien. Ifølge Hagen vil både Alna bydel og Plan- og bygningsetaten i Oslo Kommune åpne Alnaelva. Den ligger i rør i deler av Groruddalen – blant annet under Alnabruterminalen.

Også flere av de fire store samlasterne ønsker å bygge ut sine terminaler, men venter med å sette i gang til det er fattet vedtak om en ny reguleringsplan av terminalområdet. All utbygging er avhengig av en politisk behandling av en ny reguleringsplan for terminalområdet.

Miljøvennlig

Noen hindringer mot en forbedret godskorridor er allerede forsert. I februar vedtok byrådet å beholde Oslo havn, og å bygge ut den såkalte Sydhavna som containerhavn. Planene om å flytte Alnabruterminalen, har også blitt skrinlagt. Nå gjenstår det å få bygget den ut, slik at den kan ta i mot mer gods. I dag går det 20-30 godstog inn og ut av terminalen. Med større kapasitet er det gods nok til 80. Mer gods på jernbane betyr mindre på vei, og vil dermed gi en mer miljøvennlig transport. En tilleggseffekt vil være at det blir mindre tungtrafikk på veinettet i Groruddalen.

Samarbeider

Bransjegruppa jobber blant annet sammen med klubbene i Norsk Transportarbeiderforbund på de fire bedriftene for å nå målet om en forbedret godskorridor. Nå jobber de for at klubbene sammen med ledelsen i de fire bedriftene skal overlevere et krav til samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

– Det har vært veldig tyst fra transportbransjen, men nå synes vi at det er maktpåliggende å få ut budskapet vårt overfor politikerne, sier Viggo Andresen.

Annonse
Annonse