JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spår julehandel som før

Detaljhandelen merker at folk har tatt innover seg finanskrisen og handler mindre enn før. Likevel tror HSH at julehandelen vil bli omtrent som for ett år siden.

lene.svenning@lo-media.no

HSH, som organiserer bedrifter i varehandelen, melder om at den internasjonale finansuroen har ført til at nordmenn legger igjen mindre penger i butikkene.

– Vi ser en markant utflating etter 2007, som riktignok var et rekordår som stikker seg ut i all statistikk, sier Vibeke H. Madsen, administrerende direktør i HSH.

Pute foran sofa

Utsalg som selger byggvare, møbler og elektriske artikler merker nedgangen mest.

– Satt på spissen ser vi at folk velger ny pute foran sofa, sier Madsen.

Dagligvarehandelen og sportsbutikkene selger imidlertid som før.

– Jevnt over fortsetter nordmenn å bruke mer penger på innkjøp av mat og drikke. En snørik vinter vil også gi sportsbransjen et godt år, sier hun.

45 milliarder

HSH anslår at nordmenn vil legge igjen om lag 45 milliarder kroner i butikkene i desember. 12 milliarder anslås å brukes til julegaver og mat og drikke i forbindelse med jula, det vil si at hver nordmann i gjennomsnitt bruker 2.550 kroner på juleinnkjøp. Det er om lag som i fjor, informerer HSH.

Ekstra viktig jul

Julehandelen er viktig for butikkene.

– Julehandelen er avgjørende for flere bransjer. Noen bransjer har en stor del av sin årlige omsetning i desember, det sier seg selv at julehandelen derfor blir ekstra viktig i år, sier sjeføkonom Lars Haartveit i HSH.

Travel desember

Ifølge HSHs prognoser vil nordmenn handle mat og drikke for 18,1 milliarder kroner i desember. Vi vil bruke 40 prosent mer på dette enn i en gjennomsnittlig måned. Vinmonopolet går en travel måned i vente, nordmenn bruker 90 prosent mer på vin og brennevin i desember enn i en hvilken som helst annen måned. Vi vil bruke 50 prosent mer på klær, og 90 prosent mer på hvite- og brunevarer.

Annonse
Annonse