JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Dette blir et tøft år

Tirsdag kom beskjeden han hadde fryktet. De store underskuddene rammer flere tusen SAS-ansatte. Men Trond Smøraas skal forhandle om hver eneste mulige oppsigelse for HK-medlemmene.

Ikke overraskende presenterte flyselskapet sine millionunderskudd og forslag til kutt. I tall vises det til at 3.000 årsverk skal vekk. I tillegg står 5.600 ansatte i fare for å bli outsourcet fra SAS-konsernet.

Ikke uten kamp

Leder av HK forening for luftfart og reiseliv, Trond Smøraas, sier til HK-Nytt at han ikke er direkte sjokkert over tallene som ble presentert tirsdag. Han har lenge visst at det må sterk medisin til for å redde flyselskapet. Han tror dette bare er begynnelsen, og at 2009 blir et tøft år for SAS. – Jeg tror dessverre vi er lagt fra i mål. Noe måtte gjøres. Hvis hadde fortsatt som i dag, ville underskuddene ført til at samtlige arbeidsplasser ville stått i fare. Da snakker vi om 25.000 ansatte, sier han.

Men Smøraas vil selvfølgelig sørge for at håndtering av overtallighet og mulig outsourcing skjer etter boka. Han begynner allerede denne uka på Vigra hvor rutekutt allerede vil få konsekvenser for de bakkeansatte. – Og vi skal forhandle for alle HK-medlemmene som eventuelt rammes av det som i dag er presentert. Blir det outsourcing vil vi selvfølgelig hevde at det er en virksomhetsoverdragelse, bedyrer han.

Ingen oversikt

Det som nå skjer, er at SAS i Norge, Sverige, Danmark og interkontinental slås sammen til ett selskap med sete i Stockholm. Hvert land skal ha sin basesjef. Ifølge Smøraas vil det bli noen synergieffekter ut av det, i tillegg til at rutekutt vil gi kostnadsbesparelser. Men kutt i antall ansatte er ikke til å unngå, mener HKeren.

– Rutekutt har allerede fått konsekvenser for de bakkeansatte. Hva som kommer av denne store pakka, vet vi foreløpig ikke. De sier at de vil outsource deler av virksomheten, men vi har ennå ingen detaljer og dermed ikke oversikt over hvor mange av de norske SAS-ansatte som rammes. Det er likevel klart at HK-medlemmer vil berøres, sier Trond Smøraas.

Ingen ende ta?

Omstillingene i bransjen har i grunnen holdt på helt siden 1998, da flyselskapene flyttet til Gardermoen. Da kom konkurransen virkelig opp i dagen. – Billigselskapene plukket opp mange kunder og tappet ressurser alle steder. Men mange av disse har gått under. Det som gjelder nå er å få SAS til å bli stabilt i konkurransen med de andre, sier Smøraas.

Hans egen arbeidsplass, SAS Cargo og Spirit, er ett av selskapene som skal selges ut. – Det er besluttet for lenge siden, men har ligget på is på grunn av finanskrisa. Det står ikke mange oppkjøpere i kø for tiden, sier Smøraas. Hva som skjer med de bakkeansatte i SGS vet han ennå ikke.

Vidtrekkende

Trond Smøraas er glad for at staten går inn med en aksjeemisjon på 800 millioner kroner. Han håper det kan redde noen arbeidsplasser i Norge. Han mener dessuten at en forringelse av rutenettet i Norge vil få store konsekvenser for sysselsettingen også utenfor flybransjen.

– At staten som eier tar ansvar er bra. At vi har et godt utbygd rutenett er viktig for arbeidsplasser i hele landet. Tenk hva som ville skjedd dersom Widerøe sto på bakken. Dette handler om å ha en infrastruktur over hele Norge, sier han.

Brette opp ermene

Smøraas er nå beredt til å gå på oppgaven med krum rygg. – Dette året vil bli knalltøft. Nå skal vi forhandle om både overtallighet og mulig outsourcing. Noen forhandlinger vil bli tatt på konsernnivå – felles for ansatte i alle land. Likevel må en del ned på nasjonalt nivå. Vi har ulikt lovverk og ulike avtaler å forholde oss til, minner han om.

Annonse
Annonse