JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Én milliard til Alnabruterminal

Regjeringen vil bruke 322 milliarder kroner på vei og bane de nærmeste ti årene. Én milliard skal brukes på å modernisere Alnabruterminalen i Oslo. Det vil doble mengden gods på bane.

lene.svenning@lo-media.no

I dag la Regjeringen fram Nasjonal Transportplan. Den innebærer blant annet at seks milliarder kroner skal brukes på å få mer gods over fra vei til jernbane. For å få til det, skal det bygges ut om lag 45 krysningsspor på Dovrebanen, Bergensbanen, Gjøvikbanen, Nordlandsbanen, Sørlandsbanen og Østfoldbanen. Det skal brukes 485 millioner kroner i året i ti år til dette formålet.

Dobler gods på bane

Et annet viktig tiltak for å få mer gods over fra vei til jernbane er å ruste opp Alnabruterminalen i Oslo, det nasjonale knutepunktet for jernbanens godstransport. Her vil regjeringen bruke én milliard kroner. Det meste av jobben skal gjøres i løpet av de nærmeste fire årene. Svært mye av godset som kommer inntil Norge går mellom Oslo havn – Alnabruterminalen i Groruddalen – Gardermoen på jernbane. I dag er kapasiteten sprengt, og mye av godset må fraktes på trailere. Med utbyggingen av Alnabruterminalen og flere krysningsspor håper regjeringen å doble mengden gods på bane.

HK fornøyd

Viggo Andresen, klubbleder på DHL Express og leder i bransjerådet HK samferdsel, er svært glad for dagens nyheter.

– Dette er veldig gledelig for landet. Moderniseringen av Alnabruterminalen vil være et betydelig løft for samlasterne som holder til rundt Alnabru, sier han.

HK Samferdsel har i lang tid engasjert seg for å få til en utbygging av terminalen og for flere krysningsspor.

– Flere krysningsspor vil bety en vesentlig økning av kapasiteten. Nå kan godset gå upåvirket av persontrafikken og vice versa, sier Andresen.

Han peker også på den miljøeffekten som tiltakene vi gi.

– Mindre gods på vei og mer på bane vil redusere CO2-utslippene i vesentlig grad, sier Andresen fornøyd.

Annonse
Annonse