JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnekonflikten kan bli utvidet

Skip som laster og losser ved den konfliktrammede Risavika-terminalen kan bli boikottet om de anløper andre nordiske havner.
Transportarbeiderforbundets boikottaksjon mot Risavika-terminalen har samlet bred støtte i fagbevegelsen, men har hatt liten effekt når det gjelder å stoppe skipstrafikken til og fra terminalen. Bildet er fra en støttemarkering i slutten av novemberi  fjor.

Transportarbeiderforbundets boikottaksjon mot Risavika-terminalen har samlet bred støtte i fagbevegelsen, men har hatt liten effekt når det gjelder å stoppe skipstrafikken til og fra terminalen. Bildet er fra en støttemarkering i slutten av novemberi fjor.

Ylva Seiff Berge

einar.fjellvik@loemdia.no

På et møte i Den nordiske transportarbeiderføderasjonen i Stockholm i dag vil Transportarbeiderforbundet diskutere en slik utvidelse av konflikten med sine nordiske søsterforbund.

– Vi er nødt til å trappe opp for å få en bevegelse i Risavika. Vårt krav om tariffavtale står fast. Vi har fått oppdraget fra LO, og vi må gjøre det som står i vår makt for å få innført tariffavtale, sier NTFs nestleder Lars Johnsen til Dagens næringsliv

Langdryg konflikt

Allerede i oktober 2012 varslet Transportarbeiderforbundet boikott av Risavika-terminalen, etter at bedriften hadde avvist forbundets krav om tariffavtale. Etter flere runder i rettsapparatet ble boikotten iverksatt 1. november i fjor.

Så langt har imidlertid boikotten hatt liten effekt, og Transportarbeiderforbundet ser seg derfor om etter muligheter for å øke presset mot arbeidsgiveren.

Et sentralt tema i konflikten er havnearbeidernes fortrinnsrett til arbeid med lasting og lossing av skip. Denne er nedfelt i en egen ILO-konvensjon og i Transportarbeiderforbundets tariffavtale for havnearbeid. Det er denne fortrinnsretten arbeidsgiveren vil unngå ved å nekte å undertegne tariffavtale.

Annonse

Flere saker

Annonse