JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slåss for SAS-ansatte

SAS-konsernet har vedtatt å nedbemanne i flere deler av selskapet i Norge. Hovedtillitsvalgte Trond Smøraas frykter at opp mot 130 jobber i HK-området kan forsvinne, men sier han skal slåss for hver time ledelsen vil kutte.

eva.ler.nilsen@lomedia.no

De tillitsvalgte er i disse dager i drøftingsmøter på vegne av medlemmer i både SAS Cargo, SAS Airlines og bakketjenesten Scandinavian Ground Services (SGS). Smøraas håper de kan klare å stoppe deler av nedbemanningen som ledelsen i konsernet har satt i gang. Han deler ikke ledelsens analyser over hvor omfattende de trenger å gå til verks for å møte nedgangen i bransjen. Metoden er han også svært kritisk til.

Stevning er sendt

Verst er det i SGS. Her tar ledelsen nå for seg flyplass etter flyplass i Norge. Etter en generell nedgang i antall reisende samt rutekutt, mener de det er behov for langt færre bakkeansatte enn før. Det begynte på Vigra, hvor fire av HKs medlemmer allerede er varslet om redusert arbeidstid. Den ene av dem har fått seg ny jobb, de andre tre er forslått satt ned til 75 prosents stillinger.

– Vi bestrider at dette er nødvendig, og LOs juridiske avdeling har stevnet SAS for usaklige oppsigelser på Vigra. Vi mener de kunne endret skiftplanene og på den måten opprettholdt hele stillinger samtidig som de ivaretar både drift og økonomi, sier Smøraas til HK-Nytt.

Sted for sted

Også SGS i Haugesund er rammet av kutt. Her har HK ett medlem som de nå krever nye forhandlinger for. – Men her er vi bare i startfasen. Ledelsen vil nå ta for seg flyplass etter flyplass og ennå har de ikke begynt på Gardermoen, sier Smøraas oppgitt.

Han frykter at mellom 100 og 130 stillinger innenfor HKs område i SAS-konsernets norske virksomheter vil forsvinne. – Men vi skal slåss for hver time. Vi skjønner at finanskrise og rutekutt krever forandringer, men vi nekter å godta at de setter ansatte ned i stillingsbrøk for å få kabalen til å gå opp, sier han, som foretrekker rene oppsigelser basert på ansiennitetsprinsippet.

Ansiennitet er helllig

I SAS Airlines er det salgskontorene som skal kuttes. 35 stillinger er overtallige, og ledelsen har vedtatt å løse ved å legge ned kontorene i Kristiansand og Trondheim. Denne framgangsmåten er Trond Smøraas dypt uenig i. – De ansatte som jobber på kundesentrene i SAS er i samme avdeling selv om de jobber ulike steder i landet. De må derfor ansiennitetsberegnes under ett. Ledelsen burde satt dem opp på en liste og kuttet bakfra i stedet for å ta to hele kontorer, hevder han.

– Det finnes ansatte med over 30 års ansiennitet som nå står i fare for å miste jobben. Dette finner vi oss ikke i. Enten må bedriften gjøre om vedtaket eller så går vi til sak, legger han til.

Frakt til Danmark

I SAS Cargo, som driver med flyfrakt, er det vedtatt å flytte alle salgsfunksjoner og regnskapsavdelingene til Danmark. Det betyr at 15 ansatte i Norge mister jobben. Også her protesterer fagforeningene som organiserer disse.

– Ledelsen argumenterer med at det er 40 prosent nedgang i salget, men det er jo mye igjen. Vi må heller sørge for å skaffe nye inntekter. Dessuten krever vi at også disse skal ansiennitetsvurderes mot andre stillinger i Cargo. Kanskje har de 15 kvalifikasjoner som kan gi dem en annen jobb i bedriften, sier Trond Smøraas.

Dersom de får gjennomslag for det, må noen andre som ikke har jobbet like lenge, gå. – Slik er prinsippene, understreker Smøraas.

Annonse
Annonse