JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Hensynsløs kjerring»

En slik karakteristikk er det ikke lurt å gi sjefen sin, i alle fall ikke på Facebook. Det fikk et HK-medlem erfare.

lene.svenning@lo-media.no

«Sjefen er ei hensynsløs kjerring.» Det skrev et HK-medlem i statusfeltet sitt på nettsamfunnet Facebook for en stund siden. Hun var frustrert og sinna etter at arbeidsgiveren hadde endret på arbeidstidene hennes.

Bakoversveis

En kollega og «venn» på Facebook viste sjefen hva hun hadde skrevet. Karakteristikken falt ikke i god jord. Ikke lenge etter dumpet en advarsel og en innkalling til et møte ned i medlemmets postkasse. Hva i all verden, tenkte HK-medlemmet som helt hadde glemt hva hun hadde skrevet.

– Jeg fikk bakoversveis. Jeg synes kanskje det var en veldig overdreven reaksjon fra sjefens side, sier hun til HK-Nytt.

HK-medlemmet, som jobber i varehandelen, hadde ikke tenkt at arbeidsgiveren skulle se uttalelsen hennes. De er ikke «venner» på Facebook. HK-medlemmet ble skuffet over kollegaen som viste det til sjefen, men har et godt forhold til ham i dag.

Unnskyld!

Kvinnen, som ikke ønsker å stå fram med navn og bilde, tok kontakt med Handel og Kontor for å spørre seg til råds. Men der fikk hun liten støtte for det hun hadde gjort. Likevel ble en av de ansatte i HK med henne på møtet med arbeidsgiveren. Da møtet var satt, ba kvinnen sjefen om unnskylding. For å ha kalt henne ei hensynsløs kjerring på Facebook. Ikke for å ha ment det. Så snakket de om årsaken til ytringen hennes. Og så ble hun tilgitt.

Har lært

HK-medlemmet har lært. I framtida vil hun tenke mer over hva hun publiserer på nettsamfunnet.

– Jeg har lært at ytringsfriheten ikke er som den skal. Man må passe seg for hva man sier, og til hvem man sier det. Men jeg trodde ikke Facebook var et offentlig medium, Jeg tenkte at å skrive noe der var det samme som å snakke med vennene mine, sier hun.

– Vær forsiktig!

– Folk må være veldig bevisst på hva de legger ut av informasjon om seg selv i ulike sosiale medier som Facebook, mener Rune Bakervik, regionsekretær ved Handel og Kontors regionkontor i Bergen. Det gjelder ikke minst hvis informasjonen, enten det er tekst eller bilde, omhandler kolleger eller sjefer. Bakervik har vært borti tilfeller som likner på den historien som HK-Nytt her presenterer. – Husk at det er mange som kan se det. Facebook og andre sosiale medier er ikke så lukket som du tror, advarer han.

– Men hva med ytringsfriheten? Har ikke folk lov til å si hva de mener?

– Du skal opptre lojalt overfor arbeidsgiveren din. Det er naturlig at sjefen vil konfrontere ansatte som kritiserer dem, mener Bakervik, som likevel erkjenner at det ikke er så veldig kollegialt å viderebringe en arbeidskamerats kritikk av sjefen på fjesboka.

Annonse

Flere saker

Annonse