JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

HK gir opp Box

Handel og Kontor inngår en fredsavtale med Postkom i den såkalte Box-saken. Transportarbeiderforbundet er skuffet.

lene.svenning@lo-media.no

I flere år har Handel og Kontor og Transportarbeiderforbundet på den ene siden og Postkom på den andre kranglet om hvem som skal ha medlemmene i selskapet som tidligere het Box, nå Bring Express. Selskapet er en fusjon av flere transportselskaper i privat sektor, men hvor eieren er Posten Norge. Her er det Postkom som organiserer de ansatte.

Postkom fikk avtaleretten

Da Transportarbeiderforbundet for lang tid tilbake krevde tariffavtale på vegne av sine medlemmer i Box, oppsto det full krangel med Postkom. Det sistnevnte forbundet hadde allerede innlevert et tilsvarende krav. Konflikten ble behandlet i LOs organisasjonskomité, og for ganske nøyaktig ett år siden vedtok komiteen å gi Postkom organisasjons- og avtaleretten i Box. Det reagerte både Transport og Handel og Kontor sterkt på. De to forbundene i privat sektor mente vedtaket var i strid med LOs praksis om at det er «arbeidets art» som skal legges til grunn for valg av tariffavtale, og ikke hvem som står som eier. HK og Transport mente Bring var deres område, men fryktet først og fremst at dette ville føre til at ansatte i flere Posten-eide selskaper, som i Nor-Cargo (nå Bring Logistics), ble tvunget over på Postkoms tariffavtale. Begge forbundene har etablerte klubber i dette selskapet.

Fredsavtale

Etter at forsøk om å få behandlet saken på nytt i LOs organisasjonskomité falt i fisk tidligere i år, skrinlegger nå HK konflikten med Postkom.

– Vi konstaterer at organisasjonskomiteen har gjort et vedtak. Nå ønsker vi å legge dette bak oss og se framover. Vi i HK og Postkom ser at vi har en del områder til felles, og vil legge opp til et tettere samarbeid hvor vi forplikter oss til å informere hverandre, sier Bjørn Mietinen, 1. nestleder i HK.

Han mener at det først og fremst har vært Postkom og Transportarbeiderforbundet som har vært parter i denne saken, ikke HK.

Mietinen forteller at han har fått forsikringer fra Postkom om at de ikke er ute etter deres område, som Bring Logistics, selv om Posten eier selskapet. Han erkjenner at dette ikke vil forhindre muligheten til såkalt tariffhopping fra Postens side.

– Det er komplisert når du får en kryssing mellom offentlig og privat sektor. Det viktigste er å få en løsning på dette. Vi stanget hodet i veggen. Jeg klarer ikke å se hvilken annen måte vi skulle løse dette på, sier han.

Skuffet

1. nestleder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet er både overrasket og skuffet over HK.

– Jeg synes det er underlig at de ikke snakker med oss før de gjør dette, sier han.

Johnsen mener HKs resignering svekker Transportarbeiderforbundets sak. Nå tror han medlemmene vil forsvinne til konkurrenten YTF.

– Dette svekker vår posisjon. Nå ser det ikke lyst ut, sier han til HK-Nytt.

Lars Johnsen mener Postkoms tariffavtale på området er dårligere enn Transports, og regner med at flere bedrifter i Bring-systemet vil forsøke å gå over til denne avtalen.

Fusjon?

HKs avtale med Postkom kan imidlertid sette fart i Postkoms og NTFs samtaler om sammenslåing.

– Dette er et eksempel på gråsonene hvor begge forbundene har medlemmer, og hvor vi tramper i hverandres bed. Kanskje løsningen er å snakke om fusjon, sier Lars Johnsen.

For få

– Vi og HK har en felles forståelse av at vi ikke er ute etter hverandres medlemmer. Organisasjonskomiteens vedtak står fast.

Det sier Postkoms 2. nestleder Hans Fredrik Danielsen.

Johnsens fusjonsplaner får en lunken mottakelse.

– Vi har de samme utfordringene som tidligere, men en fusjon med Transport kan bli litt smalt for oss, sier han.

Annonse
Annonse