JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Valgkamp på sosiale medier

Barack Obama gjorde det i valgkampen. Jens Stoltenberg gjør det nå. Mange politikere kvitrer på nettet og sender ut meldinger til sine tilhengere. Foran stortingsvalget 2009 foregår store deler av valgkampen på de sosiale medier. Er du på nett?

nina.hanssen@lomedia.no

Den digitale revolusjonen er den største kulturelle omveltningen siden rock’n roll, og internett har spredd seg med voldsom fart.

Brukerstatistikken er svimlende lesning.

Forskere spår nå at rundt to milliarder mennesker bruker nettet i 2010, og at daglig blir 1.5 millioner nye websider startet. Hjelp!

Norge på nett

Sosiale medier avgjorde valget i USA, mener noen.

Kritikk og diskusjon har versert i mediene om bruken og effekten av sosiale medier, men nå vil også norske politikere og tillitsvalgte bruke denne arenaen for å nå ut til velgere i en personlig form.

Også i fagbevegelsen er det flere som er aktive på nett. Blant annet forbundsleder Erna Hågensen og nylig avgåtte forbundsleder Per Østvold.

Norge har en av verdens mest Internett-aktive befolkning, og det er slutt på tiden da nyheter kom med ettermiddagsavisene. Nå teller hvert eneste sekund.

Kampen handler ofte om å være først, ikke nødvendigvis best.

Før sommeren var hele 1,8 millioner nordmenn registrert på Facebook. I løpet av ett år har nyhetsformidlingen via Twitter eksplodert.

To-veis kommunikasjon

Hva er det egentlig som skiller de sosiale medier fra andre medier? Mens tradisjonelle medier har vært en-veis kommunikasjon, er digitale sosiale medier to-veis kommunikasjon.

Det var Tim O’Reilly som i 2004 brukte betegnelsen web 2.0 om de nye sosiale mediene. Begrepet fungerer som en tidskilleindikator.

I dag er vi alle preget av den nye internetthverdagen. Det er ikke lenger bare en kommunikasjonsteknologisk kuriositet, men en integrert del av vårt daglige liv.

Det er her vi betaler regningene, det er her vi bestiller feriereisen og det er her vi leser nyheter googler etter informasjon.

AP i alle kanaler

Arbeiderpartiet bestemte seg tidlig for å satse på nettet i årets valgkamp og har mange aktive nettbrukere.

– Vi ønsket å senke terskelen for brukerne slik at de lettere kunne kommuniserer direkte med partiet, sier Sindre Fossum Beyer, informasjonssjef i Arbeiderpartiet.

Vi treffer han i Folkets Hus der partiet har rigget seg til for å kringkaste live årets landsmøtet i flere kanaler.

Arbeiderpartiet er det første partiet i Norge som under sitt landsmøte i 2009 holdt hele verden oppdatert via direktesendt web-TV, videosnutter på You Tube, jevnlige oppdateringer på Facebook, Twitter, Flickr og andre sosiale medier.

Ikke ekstraarbeid

Men hvordan det mulig å være aktiv på flere kanaler samtidig som man har en jobb, en familie, et liv utenfor nettet?

Fylkesordfører Tore O. Sandvik var en av dem som brukte bærbar PC under hele Arbeiderpartiets landsmøtet og kommenterte jevnlig. Det hadde han lært av BlueStateDigital, firmaet som blant annet sto bak MyBarackObama.com.

– Jeg bruker min Iphone mye til å oppdatere sidene, og mye av det jeg gjør på nett er integrert. Det vil si, jeg publiserer et sted, så integreres dette automatisk i en rekke publiseringsmedier slik at en post synes flere ganger, ulike steder. Jeg bruker både blogg, Twitter, FB, Feedburner, Twingly og tumblr, forteller han engasjert.

– Det høres slitsom ut?

– Det er viktig for meg ikke å skape ekstraarbeid. Mye av det jeg blogger er enten ting jeg skriver for å lære meg noe nytt, for eksempel amerikansk politikk, eller taler jeg uansett holder eller leserinnlegg jeg skulle ønske jeg hadde sendt, forteller fylkesordføreren.

Kvitrer om morgenen

Tore O. Sandvik starter allerede med dagens statusmelding på sine nettsteder tidlig om morgenen før familien våkner, men mest oppdaterer han når han er i bevegelse eller har ventetid.

– Facebook, mail og Twitter er veldig enkelt med iPhone og/eller mobilkort i PCn. Jeg pleier å oppdatere mine websider på bussen, flytaxien og flyplassen, forteller Tore Sandvik.

Han har også opplevd at Twitter og Facebook er gode kanaler for å skape trafikk til bloggen hans.

Sindre Fossum Beyer er glad for at så mange delegater bruker nettet aktivt for å synligjøre politikken.

– Vi har satset på digital synlighet, brukervennlige nettsider og godt innhold på nettet. Dette får vi nå testet ut her på arbeiderpartiets landsmøte, forteller han, og viser vei gjennom det nye medielandskapet.

Ekstraservice

På bakrommet satt alle de frivillige ungdomsmedlemmene som hadde påtatt seg å blogge ved siden av de innleide ekspertene på sosiale medier. Langs benkeradene i salen var det mange bærbare PCer.

Mange av dem blogger direkte mens folk er på talestolen. Alt blir livestreamet, og etterpå lager redigererne You Tube-snutter, som delegatene kan legge på sine profiler.

Det er en ekstraservice til delegatene samtidig som dette også kan plukkes opp gratis av lokal- eller riksmedier.

– Vi ønsker å være åpen og tilgjengelig, sier Fossum Beyer og roser YouTube- redaksjonen innerst på bakrommet.

Ingen nyhetsjakt

Jens Stoltenberg har akkurat vandret rundt med TV-teamet på slep for å legge ut en You Tube-video som forklarer den historiske storsatsingen på nett. Etterpå legges videoen både på Facebook, Twitter, Flickr og You Tube.

Fossum Beyer har intet ønske om å konkurrere med journalistene som dekker landsmøtet.

– Nei. Vi konkurrerer ikke om nyheter. Vi ønsker heller å bistå journalistene og medier med å gjøre all informasjon tilgjengelig og gratis for profesjonell bruk. Lokalavisene, TV og Radiostasjoner er blant annet interessert i hva de lokale delegatene fra hjembygda har sagt. Vi gir dem både lyd og bilder, forteller Fossum.

Gjennom bildedelingstjenesten Flickr tilbyr også han gratis bilder til profesjonelle medier.

Skummelt men artig

Alle kan lage sine egne nyheter på nett, via blogger og egne hjemmesider. En av de som sitter bakerst i salen og er aktiv på nett er stortingsrepresentant Arne Haugen som har fylt 70 år nylig.

– Til å begynne med var jeg redd disse sosiale mediene skulle få for stor plass i arbeidsdagen min. Det er ikke min erfaring nå. Deltagelsen i disse mediene er så mye mer inkluderende enn slik det var før. Nå er jeg endelig med. Jeg er nå bare innom nettet når det passer meg. Og bestemmer sjøl når jeg vil kommunisere. Langt flere burde være med. Det er en unik mulighet til å kommunisere med svært mange og få kommentarer, reaksjoner tilbake, med en gang. Det er fascinerende, sier stortingsrepresentant Arne Haugen.

Statsminister eller Jens?

Jens Stoltenbergs Facebook-profil som er godt synlig på den nye hjemmeside til Arbeiderpartiet er utformet av blant annet informasjonssjefen og informasjonsrådgiver Pia Gulbrandsen.

På hjemmesiden skal det være lett for brukerne å finne vår politikk, nyhetssaker og partimedlemmer som blogger, kvitrer på ulike nettsamfunn. Alt ligger til rette for direkte og bred kommunikasjon med både folk og presse, smiler Fossum Beyer.

Han sier at Arbeiderpartiet alltid har hatt som tradisjon å være til stede der folk er.

– Før var vi aktive på arbeidsplassene. Nå er folk ofte på de nye nettstedene, og da må vi også være til stede der. Våre videosnutter som ligger på You Tube er også populære, særlig blant ungdommen. I stedet for å ha en stor port inn til partiet, har vi nå mange dører ut til velgerne, sier Beyer.

Jeg tenker et øyeblikk på barnefilmen Monsterfabrikken med alle dørene ut til verden.

Arven fra Obama

Under fjorårets valg i USA brukte både Hillary Clinton og Barack Obama fra Demokratene sosiale medier i en større grad enn vi noen gang har sett tidligere.

Ifølge amerikanske medier har Obama alltid hatt en sterk tilstedeværelse på nett, en strategi mange ser på som essensen i hans appell til unge velgere.

Blant annet utkonkurrerte han Hillary Clinton og John Edwards med over 40.000 flere visninger på You Tubes politiske kanal YouChoose under nominasjonsvalget.

Det er heller ingen hemmelighet at de ansatte i Google bidro til Barack Obamas valgkampanje. Den massive pengestøtten fra Google bidro sterkt til Obamas seier, men hans seier er på mange måter også Googles seier, blant annet på grunn av den nye presidentens holdning til bruk av internett.

Det er i alle fall ingen tvil om at vi nå i kjølvannet av den amerikanske valgkampen, vil se en eksplosiv vekst i bruken av sosiale medier fra politikere og andre samfunnsaktører.

Norden kommer

Under siste valg i Danmark brukte de to statsministerkandidatene Facebook aktivt for å kommunisere med velgere.

Mona Sahlin og de svenske sosialdemokratene satser også på nett-valgkamp. Nå har alle sentrale stortingsrepresentanter i Norge fått opplæring i å bruke sosiale medier.

Stortingsrepresentant Gunn Karin Gjul gikk fra å være sterk motstander av å bruke tid på facebook, blogging og YouTube til å bli Arbeiderpartiets nye ”cyberbabe”.

Også hun er svært begeistret for muligheten til å kunne snakke direkte med velgerne. Og til å kunne formidle hva hun har på hjertet, men også til å få innspill til hvordan partiet kan løse politiske utfordringer vi står overfor.

”Det er effektivt, det tar lite tid og når mange mennesker. Dessuten er det veldig gøy”, skrev hun nylig i bloggen sin.

Annonse
Annonse