JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagfolk viktigere enn lederen

En ny undersøkelse viser at to av tre ledere i kunnskapsbedrifter mener at fagfolk har høyere status internt i bedriften enn selve lederen.

Med dette bekreftes antagelsen om at kunnskapslederen ikke er som andre ledere.

– Økt bevissthet om hva som skal ligge i selve lederrollen blir bare viktigere og viktigere, sier administrerende direktør Paul Chaffey i NHO-foreningen Abelia.

Lederen en gallionsfigur

67 prosent av lederne sier at topplederjobben innebærer at de skal være bedriftens ansikt utad, samtidig som de skal være en motiverende leder internt. En av fem har opplevd kritikk internt fra medarbeidere fordi de ikke forstår bedriftens løsninger og tjenester. Mange oppgir at de er svært forsiktige med hva de uttaler seg om og trekker gjerne veksler på fagfolkene sine.

Synliggjøring er viktig

92 prosent mener det er viktig at spisskompetansen synliggjøres.

– Kunnskapsbedrifter lever av sin spisskompetanse, og synliggjøring av denne er derfor svært viktig. Samtidig kan kunnskapslederen oppleve å bli motarbeidet av fagfolkene nettopp på ekstern profilering. Dette handler i stor grad om manglende forståelse for de ulike rollene, sier Elin Festøy, daglig leder i Madigan kommunikasjon.

Fagfolk høyest status

To av tre oppgir at fagfolkene i noen eller større grad har høyere status enn lederen internt i bedriften. En kunnskapsleder lykkes kanskje nettopp når han eller hun trekker i trådene og lar fagfolkene utfolde seg – slik som regissøren som har gjort jobben når teppet går opp på premieredagen på teatret.

64 prosent av de spurte sier at det er viktigere at ledere motiverer enn at de er faglig orientert. Samtidig påpekes det at fagkompetanse er viktig for å få respekt blant medarbeiderne. Mange innrømmet at ledelseskompetanse kanskje ikke har god nok anerkjennelse i bedriften.

– Rollen som leder er åpenbart annerledes enn i andre bedrifter, men den kan ikke bare handle om å være en dyktig fagperson, sier Chaffey. (ANB)

Annonse
Annonse