JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs jernbanepakke utvannes

Parlamentet vil ikke følge Kommisjonens forslag om obligatoriske anbudskonkurranser innen persontransport med tog. Nå skal det forhandles.
EU-kommisjonen vil presse gjennom konkurranseutsetting av innenlandsk persontransport med tog, men EU-parlamentet stritter mot.

EU-kommisjonen vil presse gjennom konkurranseutsetting av innenlandsk persontransport med tog, men EU-parlamentet stritter mot.

Ole Palmstrøm

nina.sandaas@lomedia.no

Kjernespørsmålet i den fjerde jernbanepakken med seks ulike forslag fra EU-kommisjonen handler om hvorvidt EU-landene skal åpne alle sine jernbanelinjer for konkurranse utenfra i 2019.

Kommisjonen er talsmann for dette. Hensikten er å bedre konkurranseevnen i togtransport og skape bedre tjenester for passasjerene. En konsekvensanalyse anslår at en liberalisering av jernbanemonopolene ville gi vinster på minst 200 milliarder kroner mellom 2019 og 2035. Internasjonal persontransport og nasjonal godstransport er allerede åpen for konkurranse. Kommisjonen vil ha fri konkurranse også for nasjonal persontransport med tog og viser til at over 70 prosent av europeerne ønsker dette.

Jernbarnemonopol får fortsette

Europaparlamentet stemte over egne endringsforslag onsdag og vedtok at nasjonale jernbanemonopol får fortsette. Nasjonale myndigheter må be om anbud på offentlige tjenestekontrakter eller tildele kontrakten direkte til en ønsket togoperatør. I dag håndteres persontrafikken av eneste operatør kun i Finland, Irland, Hellas, Luxembourg og Portugal.

Men kontrakten bør være tidsbegrenset og nasjonale myndigheter må motivere beslutningen hvis kontrakten blir gitt direkte til en operatør. Ifølge parlamentet skal det opprettes kriterier for effektivitet og tjenestekvalitet i offentlige tjenestekontrakter som gjelder persontransport. Punktlighet, kostnadseffektivitet, frekvens i jernbanetrafikken og kundetilfredshet skal være slike kriterier.

Skal følge tariffavtale

Togoperatører som velges bør oppfylle nasjonale, regionale og lokale sosiale standarder for arbeidsvilkår for sine ansatte, vedtok parlamentet med stort flertall. Ved bytte av operatør skal disse arbeidsvilkårene overføres til den nye operatøren. Den vedtatte teksten angir også at vilkårene skal følge relevante tariffavtaler og garantere rimelige ansettelses- og arbeidsvilkår.

Parlamentet ga klartegn til de mer administrative og tekniske forslagene fra Kommisjonen. De handler blant annet om å forenkle det store pusselet med ulike signalsystem for toglinjene. Andre regler som fikk grønt lys handler om å skape muligheter for nye, små operatører å få likeverdig tilgang til jernbanesporene. Parlamentet sa også ja til regler som harmoniserer sikkerhetssertifisering av togoperatører.

Kritikk fra to hold

Men forslaget om konkurranseutsetting av persontransport ble så utvannet av Europa-parlamentet at transportkommissær Siim Kallas uttrykte stor skuffelse. Han mente avstemningen var en «oppvisning i urokkelige nasjonale interesser». Her kan kritikk mot Tyskland og Frankrike leses mellom linjene. Ingen av disse landene er forsvarere av fri konkurranse i persontransporten på tog.

Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF) arrangerte dagen før parlamentsmøtet en stor demonstrasjon i Strasbourg i protest mot liberaliseringen. Nærmere 4 000 personer fra 17 land deltok, ifølge ETF. Etter møtet uttalte føderasjonen i en pressemelding at parlamentet mislyktes med å gi et klart signal om at nasjonal persontransport på tog er en offentlig tjeneste som ikke kan være gjenstand for profitt.

Nå skal det forhandles med EU-landenes ministerråd om de seks forslagene som Europa-parlamentet har godkjent eller forandret på.

Annonse
Annonse