JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Presser matkjedene

EU og Norge presser matvarekjedene på hver sin måte. De frykter at kjedene skal få for stor markedsmakt.

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) vil ha en utredning av dagligvarekjedenes rolle i matmarkedet. EU-kommisjonen oppfordrer medlemslandene i EU til å etablere et nettbasert forbrukerverktøy for å sammenlikne produktpriser.

– Det er klart at når det bare er fire kjeder som dominerer i Norge, så har de stor makt. Jeg er opptatt av at kjedene ikke misbruker sin makt, sa Brekk til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) tidligere i år.

Flere like trekk

Brekk møtte nylig sin svenske kollega Eskil Erlandsson for å utveksle synspunkter på utfordringene knyttet til dagligvarekjedenes markedsmakt, som har mange parallelle trekk i Sverige, Norge og andre europeiske land.

Eurostat iverksetter nå prismonitoring i dagligvaremarkedet, og det er offentliggjort en rekke analyser av matvaremarkedenes virkemåte. Dette er saker som vil stå på Det europeiske råds saksliste i november og desember. Sveriges jordbruksminister Eskil Erlandsson er for tiden president for behandlingen av jordbrukssaker i Rådet, og er dermed en meget sentral aktør.

Feil i systemet

Erlandsson har uttalt til Sveriges Radio «ekot» at pris til bonde i mange tilfeller er halvert det siste året uten at prisene som betales av forbruker i butikk har gått ned.

– Det må være en feil i systemet når matprisene fortsetter å stige, eller i hvert fall står stille, mens prisen som bonden får for sin produksjon i mange tilfeller er halvert det siste året, sa Erlandsson.

– Jeg vil ha greie på hvor pengene tar veien. Jeg mener at vi må se endringer i alle ledd når det skjer prisendringer, legger den svenske ministeren til.

Erlandsson mener det er sannsynlig at dagligvarekjedene har økt sin fortjeneste og peker blant annet på ICA i Sverige.

Kan splitte opp selskaper

Dersom Erlandsson får bekreftet sine mistanker i den undersøkelsen som nå skal gjennomføres er han ikke fremmed for å ta i bruk virkemidler for å fremtvinge økt konkurranse.

– Det finnes lover som sier at man kan dele opp markedet gjennom å splitte opp selskaper, poengterer Erlandsson. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse