Presser matkjedene
EU og Norge presser matvarekjedene på hver sin måte. De frykter at kjedene skal få for stor markedsmakt.
Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk (Sp) vil ha en utredning av dagligvarekjedenes rolle i matmarkedet. EU-kommisjonen oppfordrer medlemslandene i EU til å etablere et nettbasert forbrukerverktøy for å sammenlikne produktpriser.
– Det er klart at når det bare er fire kjeder som dominerer i Norge, så har de stor makt. Jeg er opptatt av at kjedene ikke misbruker sin makt, sa Brekk til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) tidligere i år.
Flere like trekk
Brekk møtte nylig sin svenske kollega Eskil Erlandsson for å utveksle synspunkter på utfordringene knyttet til dagligvarekjedenes markedsmakt, som har mange parallelle trekk i Sverige, Norge og andre europeiske land.
Eurostat iverksetter nå prismonitoring i dagligvaremarkedet, og det er offentliggjort en rekke analyser av matvaremarkedenes virkemåte. Dette er saker som vil stå på Det europeiske råds saksliste i november og desember. Sveriges jordbruksminister Eskil Erlandsson er for tiden president for behandlingen av jordbrukssaker i Rådet, og er dermed en meget sentral aktør.
Feil i systemet
Erlandsson har uttalt til Sveriges Radio «ekot» at pris til bonde i mange tilfeller er halvert det siste året uten at prisene som betales av forbruker i butikk har gått ned.
– Det må være en feil i systemet når matprisene fortsetter å stige, eller i hvert fall står stille, mens prisen som bonden får for sin produksjon i mange tilfeller er halvert det siste året, sa Erlandsson.
– Jeg vil ha greie på hvor pengene tar veien. Jeg mener at vi må se endringer i alle ledd når det skjer prisendringer, legger den svenske ministeren til.
Erlandsson mener det er sannsynlig at dagligvarekjedene har økt sin fortjeneste og peker blant annet på ICA i Sverige.
Kan splitte opp selskaper
Dersom Erlandsson får bekreftet sine mistanker i den undersøkelsen som nå skal gjennomføres er han ikke fremmed for å ta i bruk virkemidler for å fremtvinge økt konkurranse.
– Det finnes lover som sier at man kan dele opp markedet gjennom å splitte opp selskaper, poengterer Erlandsson. (ANB)