JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nattarbeider i en guttedrøm

Han er morgenfugl av natur, men nattugle på jobben. Jørgen Sundt kjører godstog, hovedsakelig om natta, og er godt vant med det. Sove kan han gjøre når som helst.


28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12

nina.sandaas@lomedia.no

Klokka er 20.20. Lokfører Jørgen Sundt har nettopp startet på vakta si, sjekket ordrehylla og eventuelle endringer i kjøreskjemaet. Han finner loket sitt inne i den svære hallen ved Nyland stasjon i Grorud-dalen. I natt skal han kjøre et splitter nytt spanskprodusert lokomotiv av type CD-312. Han tar et grep på batteribryteren og de 4 000 hestekreftene i lokomotivets dieselmaskin våkner til live med en stille dur. Lokfører Sundt entrer og klargjør loket. Han tester nødbremsesystemet ATC, ringer togleder om at han er i kjømda til Alfaset – et par kilometer unna – der vognene skal kobles til. Hele prosedyren før alle bremsene er kontrollert og han får startsignal varer en god stund. Mange andre godstog venter på Alnabruterminalen. Det gjelder å ha store doser tålmodighet i denne jobben. En velfylt kaffetermos hjelper på.

Klokka 21.55 får han grønt lys. Tog nr. 5711 har nå et slep på 16 doble vogner, tilsvarende 32 vogntog, lastet med nesten 900 tonn ymse varer som skal til Fauske. Loket lever med masse lyd i maskinrommet når han skal få opp farta. De 4 000 hestekreftene gjør så godt de kan for å trekke 434 meter tog. Loket setter fart etter hvert oppover dalen og ned bakkene ved Strømmen.

– Jeg må bare bryte sammen og tilstå: Det er en guttedrøm å kjøre disse svære lokene, sier Sundt.

Han har kjørt Flytoget og NSBs passasjertog, og vært lokomotivleder i noen år. De siste ni årene har han sittet i førersetet på godstog for CargoNet. Oppdragene fører ham ofte til Göteborg, Skövde eller Örebro i Sverige. Denne natta er Dombås sluttstasjonen, der en annen lokfører tar over 5711. To døgn senere skal Sundt til Ål i Hallingdal.

– Etter 15 år er jeg ikke blitt lei. Ingen tur er den andre lik. Den udiskutable bonusen med denne jobben er mange fine naturopplevelser. Årstid og vær varierer. Det er snøføyk eller fullmåne som nå. Det er solnedgang eller soloppgang i uveisomme strøk.

Hvis det skjer noe plunder langt unna folk, så må han prøve å hamle opp med det selv. Den lengste ufrivillige stoppen var på 18 timer da kraftig snøfall sperret linjen mellom Lillehammer og Hamar. Da var det bare å vente til sporet var ryddet for trær som hadde bøyd seg for snømengdene.

Likevel er Jørgen Sundt nærmest lyrisk i sin beskrivelse av jobben, for han liker dette. Og han tenker ikke på alle timene alene i førerhuset, men tenker på distanse og mentale etapper.

Flere steder vi passerer har det skjedd ulykker gjennom årene. Det er brannen på Lillestrøm i 2000 og kollisjonen på Tretten i 1975 da 27 mennesker omkom. Og så kollisjonen i 2000 på Åsta som kostet 19 mennesker livet.

– Heldigvis har jeg ikke vært utsatt for ulykker. Noen dyr har jeg kjørt over, elg og rådyr, men aldri et menneske. Det er skrekken, at noe sånt skjer. Men hvis det er selvmordskandidater som står på linja, er det ikke noe å gjøre med. Bremsestrekningen for slike godstog som dette er 500- 600 meter ved nødbrems, forteller han.

Det finnes et godt apparat blant kollegene i forening og forbund, men også i bedriften for å takle de psykiske påkjenningene lokførere opplever hvis menneskeliv er gått tapt.

Ruteboka han følger i natt går over tre sider. Den beskriver hvilke spor han skal følge over alle stasjonene og krysningspunktene langs linja, og hvilket klokkeslett det skal skje på. Det er ikke mye slingringsmonn for banenettet er sprengt. Foran nr. 5711 er andre godstog på vei nordover og i sporene etter kommer et par etternølere. På mange krysningspunkt møter Sundt en kollega og det hilses, med lyset på, ikke med fløyta. Natta er godstogenes tid.

Klokka er 00.30. I utkanten av stasjonsområdet på Lillehammer blinker det iltert rødt foran oss. Togledersentralen på Hamar ringer med beskjed om at et møtende godstog må skifte lok på Hove en mil unna. Det blir å vente, og vente. Ti minutter går og 20. De føles lengre enn toget.

Lokfører Sundt innrømmer at han godt kunne ha tenkt seg en høneblund akkurat nå. En gang har det faktisk skjedd at han sovnet, mens han ventet på et passerende tog. Togledersentralen ringte ham opp til virkeligheten.

Har han noen triks for å holde seg våken når dieselduren blir søvndyssende og de to strekene i snøen foran loket flyter sammen til en?

– Kaffe og å lytte på radio. Å reise seg og åpne sidevinduet for frisk luft en stund hjelper også.

Hvis farta passerer 100 km i timen griper ATC-systemet inn, akkurat som det gjør hvis han ikke tråkker på pedalen under høyre fot en gang i minuttet. Hvis en lokomotivfører får et illebefinnende, griper nødbremsesystemet inn automatisk.

Klokka er 02.05. Otta forsvinner bak oss i et nydelig måneskinn og nå gjesper selv lokføreren. Å legge seg på morgenkvisten – og sovne – er ikke vanskelig for ham. Å stå opp tidlig er heller ingen kunst. Familien har i alle tider tatt hensyn til at han får nødvendig søvn, selv om det ikke er så festlig at han av og til ikke holder lenger enn til Nytt på nytt når gudskjelovkvelden kommer.

– Det er en vanesak å kunne snu døgnet. Men det trengs nok et godt sovehjerte. Og at man ellers prøver å leve et regelmessig og sunt liv. Måltider til noenlunde faste tider og så noe trim så fort anledningen byr seg, forklarer han.

Gulrot, tre epler og en pakke med cherrytomater er matpakka hans på et dagsverk som dette. En dag uten tomater er ikke noe liv, ifølge Sundt.

At søvnforstyrrelser øker med alderen, er noe alle i denne bransjen har hørt. Folk som har passert 50 får ofte vansker med å sove om dagen etter et nattskift. Hyppig oppvåkning og fragmentarisk søvn kan være andre vanlige plager. Frafall forekommer, folk har ikke greid nattarbeidet og sluttet i jobben.

Klokka er 03.14. Det er oppfriskende kaldt på Dombås, der Jørgen Sundt stopper toget sitt på spor 2. Han veksler noen ord med kollegaen som tar over. Inne i stasjonshuset skal papirer undertegnes.

Så er det å gjøre unna siste distanse, gå ned bakken til hotellet der han og andre lokførere har fast tilhold ved skiftbytte. Nå skal han ha sin tilmålte hviletid som er ni timer, ifølge overenskomsten. Så er det å hoppe på et nytt godstog ved tretiden om ettermiddagen og kjøre det til Oslo. Rundt halv ti regner han med å kunne gå ut av porten på Nyland. Denne uka ble det tre netter på jobb.

28.01.2011
12:52
16.12.2013 15:12



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker