JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dansk flagg, danske sjøfolk – men norsk beredskap og norske vilkår

Frå nyttår ble den norske nasjonale slepebåtberedskapen utvidet til også å gjelde Vestlandet. Det sørger danske sjøfolk med norske lønns- og arbeidsvilkår på et danskflagget fartøy for.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Det var noen øyebryn som ble hevet da det viste seg at vinneren av anbudet, slepebåten T/B «BB Ocean» som er eid av det norske rederiet Bukser & Bergning, gikk med dansk flagg.

Kystverket bekreftet imidlertid raskt at kontrakten var klar på at det skulle være norske lønns- og arbeidsvilkår om bord.

- Alle fartøyene i den statlige slepeberedskapen for Kystverket i 2011, inkludert «BB Ocean», har norske lønns- og arbeidsvilkår om bord. Dette er nedfelt i kontakten mellom oppdragstager og Kystverket, sier beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly til Maritim Logg.

I null

Det får uansett ikke rederiet til å vurdere å sette norsk flagg på fartøyet.

Administrerende direktør John A. Nielsen sier det er uaktuelt å flagge slepebåten inn til Norsk Ordinært Skipsregister, NOR.

- Vi kjøpte båten fra et annet, internasjonalt flagg, og da var det mest hensiktsmessig å registrere båten i det Danske Internasjonale Skipsregistreret, DIS. Kostnadsmessig ville en omflagging til NOR gå i null, og det har derfor ikke vært tema, sier Nielsen til Maritim Logg.

Ifølge Nielsen vil det til en hver tid jobbe fire-fem sjøfolk om bord, men noen stor norsk bemanning vil det ikke bli.

- Det vil være mest dansker om bord, påpeker John A. Nielsen i Bukser & Bergning.

Delvis fornøyd

Nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, er glad for at sjømannsorganisasjonenes krav om norske lønns- og arbeidsvilkår er nedfelt i kontrakten.

- Vi er fornøyd med norske vilkår, men det er likevel beklagelig at det på tross av det, ikke er mulig med norske arbeidsplasser, sier han.

Oljedetekterende radar

T/B «BB Ocean» vil operere mellom Kristiansund og Fedje, og kontrakten er på et år, med opsjon på enda ett. Det er Vardø trafikksentral som har operativ kontroll på fartøyet som disponeres av Kystverket.

I kontrakten med Kystverket, har rederiet forpliktet seg til å installere oljedetekterende radar og infrarødt kamera om bord. Det vil gjøre fartøyet i stand til å oppdage olje på sjøen også i mørket.

Styrker sikkerheten

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen er fornøyd med at også Vestlandet har fått slepeberedskap.

– Dette vil være med på styrke sikkerheten ytterligere for sjøfarende langs kysten, seier kystminister Lisbeth Berg-Hansen .

Annonse
Annonse