JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mer satsing på transport

Sterk befolkningsvekst og fortsatt økonomisk vekst i en global økonomi krever mer transport av både mennesker og varer.

vegard.holm@lomedia.no

En rapport utarbeidet av Statens vegvesen, Kystverket, Jerbaneverket og Avinor ble i dag presentert og overlevert samferdselsminister Ragnhild Meltveit Kleppa og Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen.

Denne Hovedrapporten, som den er kalt, ser for seg samfunnsutviklingen helt fram til 2040. Den ser for seg at både befolkningsvekst og økte inntekter vil gi en kraftig økt trafikk. Rapporten slår fast at globaliseringen fortsatt vil gi økt handel og mer godstransport, og ikke minst flere lange flyreiser. Den økonomiske veksten kan stå i konflikt med gjeldende klimamål, heter det.

To områder der utfordringene blir store er persontransporten og godstransporten.

- Tøffere prioriteringer

Samferdselsministeren var offensiv og slo fast at framtida vil gi mer kollektivtrafikk og mer gods skal over fra veg til sjø og bane.

- Vi er inne i et taktskifte der vi har doblet motorveiutbyggingen, og vi setter i gang nye prosjekter. Skal folk fortsatt få bestemme hvor de vil bo må kollektivtransporten i distriktene styrkes med økt støtte fra staten. I kommende Nasjonale Transportplaner (NTP) må vi ta enda tøffere prioriteringer, sa Kleppa.

Fiskeriministeren understreket at godstransporten på sjø må prioriteres.

- Det blir avgjørende at det blir en kobling mellom sjø, veg og jernbane. Kombinerte transportformer må utvikles, vi er avhengig av en bærekraftig arbeidsdeling mellom sjø, veg og jernbane, sa Berg-Hansen.

Økt press i byene

Bakteppet for utviklingen av transportbehovene er økt tilflytting til byene. For eksempel vil Oslo-regionen bli en spesielt utfordrende region med en befolkningsøking på 450 000 mennesker fram til 2040 (fra 1,2 til 1,65 millioner), og 1,5 millioner flere reiser enn i dag per døgn.

Utviklingen i Oslo har vært god ved at kollektivtrafikkens andel av transporten har økt de siste årene. Andelen bilreiser er 35 prosent i Oslo, mens den er på 63 prosent på landsbasis. Det er derfor stort potensiale for å overføre arbeidsreiser fra bil til kollektivtrafikk, eller sykkel og gange.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen sa at Stavanger-regionen er et annet område med svært stor befolkningsøkningen fram mot 2040: Fra 300 000 mennesker til 425 000 i 2040, og 1,4 millioner daglige reiser.

Dette vil gi enorm vekst i både person- og godstrafikken. Kravene til framkommelighet, trafikksikkerhet og miljø vil øke, kanskje da særlig i kollektivtrafikken. Også i som Bergen og Trondheim vil utfordringene bli store.

Mer penger fra staten

Så mye som mulig av trafikkveksten må tas av kollektivtrafikk eller sykkel og gange, heter det i rapporten. Dette krever en samlet areal- og transportplanlegging, en vesentlig utbygging av kollektivtilbudet og restriksjoner mot vekst i biltrafikken. Staten bør vurdere å bidra mer til utbygging og drift av høykvalitets kollektivtrafikksystemer i de største byregionene.

Rapporten inviterer alle involverte aktører innen kollektivtrafikken om nært samarbeid for å utvikle attraktive og effektive knutepunkt for persontransporten i nær tilknytning til tettbebyggelse. Jordvernet må om nødvendig vike, og fylkeskommunene ha hovedansvaret for koordinering og organisering av samarbeidet.

Godsknutepunkter

Et virkemiddel for å styrke godstransporten på jernbane og til sjøs vil være å utbygge godsknutepunkter med høy godskonsentrasjon. Dette vil bidra til rimeligere og mer effektiv trafikkavvikling, men også kunne bidra til regional og lokal næringsutvikling. Bedre regionalt samvirke mellom havnene vil gi mer effektive godsknutepunkter, heter det i rapporten.

I rapporten er det et avsnitt om Oslofjord-regionen som nasjonalt godsknutepunkt. Her heter det at man må se på mulighetene for et tettere samarbeid mellom Alnabru og de andre godsterminalene, samt mellom havnene. Videre: «Transportetatene må sammen med regionale/lokale interesser arbeide tett sammen for å oppnå målet om et mer effektivt og bærekraftig nasjonalt godsknutepunkt ved Alnabru og for å styrke samarbeidet mellom havnene i Oslofjorden.»

Snu om på avgiftene

Sjøtransporten har tapt markedsandeler over lang tid i utenriks godstransport. Et virkemiddel for å snu denne trenden og styrke sjøtransporten er kraftfulle tiltak som reduserte statlige avgifter og gebyrer for sjøtransport. Avgifter for godstransport på veg må samtidig bli høyere.

En analyse fra Transportøkonomisk Institutt viser at det kan være mulig å overføre mer enn 25 prosent av antall tonnkilometer i innenriks og utenriks godstransport fra veg til sjø og jernbane.

Nasjonal transportplan (NTP) trekker opp de store linjene i regjeringens transportpolitikk. Planen skal gjøre det mulig å se helheten i politikken.

NTP gjelder for ti år av gangen. Den revideres hvert fjerde år.

NTP ble sist vedtatt i Stortinget i juni 2009 og gjelder til 2019.

Neste NTP skal behandles i Stortinget i 2013 og skal gjelde for årene 2014-2023.

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor leverte tirsdag en rapport fra utredningene med neste NTP.

I tillegg jobbes det med utredninger på en rekke områder, blant annet om høyhastighetstog, stamveiutredninger, nordområdene og forfall i infrastrukturen.

Et 30-talls rapporter vil ligge til grunn når regjeringen starter arbeidet med selve stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2014-2023.

Befolkningsvekst og klimautfordringer var blant temaene i rapporten som ble levert tirsdag.

Kilde: NTB

Annonse

Flere saker

Annonse

NTP gjelder for ti år av gangen. Den revideres hvert fjerde år.

NTP ble sist vedtatt i Stortinget i juni 2009 og gjelder til 2019.

Neste NTP skal behandles i Stortinget i 2013 og skal gjelde for årene 2014-2023.

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor leverte tirsdag en rapport fra utredningene med neste NTP.

I tillegg jobbes det med utredninger på en rekke områder, blant annet om høyhastighetstog, stamveiutredninger, nordområdene og forfall i infrastrukturen.

Et 30-talls rapporter vil ligge til grunn når regjeringen starter arbeidet med selve stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2014-2023.

Befolkningsvekst og klimautfordringer var blant temaene i rapporten som ble levert tirsdag.

Kilde: NTB