JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil være miljøleder

Posten vil være miljøleder, og har et ambisiøst mål om å redusere CO2-utslippene sine med 30 prosent innen 2015.

may.berg@lomedia.no

Posten Norge hadde i 2008 et samlet CO2-utslipp på 428 384 tonn. Kjøretøy står for 94 prosent av forurensingen. Ifølge Postens miljøstrategi, som ble vedtatt i 2009, skal utslippet være redusert med 30 prosent i 2015. Nå er Posten Norge i ferd med å sette vedtatte handlingsplaner ut i livet.

Økende veitransport

Postens ambisjoner står i sterk kontrast til det som er realitetene i transportsektoren i Norge. Her er veitransport den overlegent største kilde til CO2-utslipp, og utslippene av klimagasser fra kjøretøy bare øker og øker, i takt med at mer og mer gods transporteres på veinettet.

Av den totale utslippsmengden Posten må ta på sin kappe, kommer bare 19 prosent av CO2-utslippene fra egne biler. 75 prosent av klimagassene er det underleverandører som står for. Mange av disse er små foretak av typen "en mann og en bil".

Underleverandører

– Samarbeid med leverandører om utslippsreduksjon vil være det viktigste miljøtiltaket for å oppnå målet om utslippsreduksjon, sa Johan Swärd, HMS-direktør i Posten Norge da han redegjorde for Postens miljøarbeid på en konferanse i Postkom-regi nylig.

Dette arbeidet er i en oppstartsfase. Posten Norge kommer til å stille miljøkrav til underleverandørene i innkjøpsprosessen, men også samarbeide med underleverandørene om å finne fram til de gode løsningene.

Swärd understreker at selv om underleverandørene står for hovedmengden av CO2-utslippene, så fritar ikke det Posten fra å gjøre en jobb for å redusere utslippene fra egen bilpark.

Elbiler teller ikke med. Elbiler er ikke tatt med i beregningen når Posten skal kutte CO2-utslippene, men Posten har forsiktige forventninger om at nye elbiler med hurtiglading kan gjøre det aktuelt å ta i bruk flere. Posten har nettopp tatt i bruk ti nye elbiler, som er spesialutviklet for Posten og nå er under utprøving ulike steder i landet. I tillegg har Posten ca 150 elektriske mopeder som brukes i postdistribusjon.

– Vi prøver ut ulike typer alternative drivstoff. Foreløpig er det ikke klart hva som blir den vinnende teknologien, sier Swärd.

Testkjører elbil

Andreas Vaagen, tillitsvalgt i Bring Express,"testkjører" Mitsubishis nye elbil MiEV for å finne ut om den egner seg som budbil. MiEV er en fireseters, femdørs elbil med alt utstyret som man ellers finner i en vanlig bil.

Så langt er Vaagen veldig fornøyd.

– Den tilfredsstiller alt det en forventer av en "folkebil", og leveres till samme pris som Think, sier Vaagen.

Annonse
Annonse