JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gløder for Kongsvingerbanen

Bedre vogner, avganger hver time og kortere reisetid til og fra Oslo. Det er helt nødvendig for å få flere til å velge toget, ifølge deltakerne på jernbanekonferansen i Kongsvinger.

oystein@lomedia.no

– Vi håper på et regionalt løft. Til det trengs en opprusting av både Kongsvinger- og Rørosbanen, og et bedre tilbud mellom Oslo og Stockholm, sa Per Johnny Voldseth da han ønsket samferdselsministeren og de andre innlederne velkommen.

Voldseth er leder for det lokale LO, som sto bak arrangementet i samarbeid med Norsk Jernbaneforbund. Han minnet om 150-årsjubileet i 2012. Landets andre jernbanestrekning, og den første der staten sørget for finansieringen, ble åpnet i oktober 1862. Forbindelsen med det svenske nettet sto ferdig ni år senere.

Flere av innlederne la vekt på muligheten til å ta toget mellom hovedstedene, og at det må bli enklere å pendle på tvers av riksgrensen.

Ingen løfter

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa tok toget til konferansen, og fortalte at hun var kommet for å høre hvordan brukerne mener tilbudet er, og hvilke vyer lokalpolitikere og næringsliv har for framtida.

I Stortinget ligger et forslag om å legge persontrafikken ut på anbud, slik det ble gjort på Gjøvikbanen.

– Noen mener konkurranseutsetting er løsningen på alt, men det trenger ikke å bli vellykket. La oss prøve noe annet. Vi er i gang med opprusting og utbedring, og har planer for videre satsing blant annet med å bygge kryssingsspor, fortalte hun.

Endringer

Flere ville vite når det kan komme hyppigere avganger, men fikk ikke noen avklaring.

Å få til timeavganger må eventuelt bli en del av den omfattende pakken Samferdselsdepartementet forhandler fram med NSB om offentlig kjøp av persontogtjenester. Om en økning i frekvensen kan bli en del av kjøpet, er foreløpig usikkert.

Kleppa er optimist når det gjelder å få trafikantene til å parkere bilen. Hun viste til den siste undersøkelsen av våre reisevaner som Transportøkonomisk institutt har gjennomført.

– Folk reiser kollektivt når det blir lagt til rette for det, og dette gjelder særlig de unge, sa Magnhild Meltveit Kleppa.

Resultater

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg holdt også innlegg, og mener politikerne må tørre å satse. Det gir resultater.

Lokaltrafikken på Jærbanen fikk en økning på 29 prosent i 2010 sammenliknet med 2009. Nytt dobbeltspor og flere avganger er noe av forklaringen.

– Folk strømmer til når tilbudet er godt. Med en hastighet på 200 km/t, helst 250 km/t, mellom Oslo og Stockholm hadde togene tatt alt. Vi må satse der jernbanen alt finnes, som hit til Kongsvinger og Oslo–Bergen. Nivået må heves betraktelig, sa Brunborg.

Han viste til at Norge lå langt nede på statistikken over investeringer i perioden 1992-2007. Nylig hjemkommet fra Sveits, var han imponert over punktligheten og kvaliteten der.

– De investerte 214 milliarder kroner denne 15-årsperioden, 28 500 kroner per innbygger. I Norge ble det bevilget 34 milliarder, eller 7269 kroner for hver av oss. Det forteller noe om etterslepet, sa Kjell Atle Brunborg.

Annonse
Annonse