Hadde laveste pris, ble avvist
Statens vegvesen har lagt ut 11 driftskontrakter for vei på anbud. I Østfold ble billigste anbud avvist. Ikke nok kompetanse, sier Statens vegvesen.
ane.borrud@lomedia.no
Fra 1. september i år skal ny driftskontrakt på blant annet E6 i Østfold tre i kraft. I begynnelsen av februar behandlet anskaffelsesnemnda i Statens vegvesen region øst anbudene på driftskontrakter i Østfold sør. Bedriften Veidrift AS hadde lagt inn det laveste anbudet, men fikk ikke kontrakten.
Ikke kun pris
Kjell Inge Davik, sjefingeniør i Vegdirektoratet, sier at det ikke er nok å ha laveste pris for å få et anbud.
– Kriteriene vi går etter er laveste pris, nødvendig kompetanse og erfaring med tilsvarende arbeid. I tillegg bør bedriften ha en økonomisk omsetning som er minst like stor som prosjektet det legges inn anbud på, understreker Davik.
I Østfold førte dette til at Veidrift AS sitt anbud ble avvist. Tilbudet gikk til nummer to på lista, Mesta Drift.
– Veidrift AS hadde for liten erfaring med blant annet vinterdrift og grøntvedlikehold, sier Magne Smeland, sjefingeniør i region Øst.
– Jeg synes det er veldig bra at Vegvesenet også vurderer erfaring og kompetanse i anbudsprosessene, og ikke bare pris, sierdistriktssekretær avdeling 1 Øst Arbeidsmandsforbundet, Lars Moholdt.
Anker ikke
Veidrift AS vurderte å anke saken, men etter en redegjørelse fra Vegvesenet på hvorfor bedriften ikke fikk kontrakten, frafaller den anken.
– Vi aksepterer redegjørelsen fra Vegvesenet, sier daglig leder Frank Stubu.
Han legger til at det ikke er lett å oppfylle kompetansekravene for et lite firma.
– Det er krav til erfaring, men hvordan skal man få den når man ikke kommer inn i markedet, spør han. Og legger til at firmaet har lært mye i denne prosessen om hvordan Statens vegvesen tenker når det gjelder anbud.
– Vi får se ved neste korsvei hva vi gjør, om vi legger inn anbud eller ikke, sier han.
Veivedlikehold er et fag
Arbeidsmandsforbundet har lenge vært bekymret for veisikkerheten her i landet, og frykter at anbudssystemet kan føre til dårligere veier.
– Veivedlikehold er et fag. Det er ikke noe man lærer over natta. Det kreves mannskap med erfaring, og det må være høy standard på veivedlikeholdet for å unngå ulykker, sier nestleder i Arbeidsmandsforbundet og leder av LOs samferdselskomite, Helge Haukeland.
Han vil ikke uttale seg spesifikt om kontrakten i Østfold, men sier på et generelt grunnlag at billigste anbud ikke automatisk kan få kontraktene.
– Vi mener at 60 prosent av anbudet bør vektes på pris. De resterende 40 prosent bør vektes i forhold til blant annet kvalitet, kompetanse og rekruttering, sier han.
Veidrift AS: 233 millioner
Mesta Drift: 300 millioner
NCC Roads: 312 millioner
PEAB: 313 millioner
Flere saker
Veidrift AS: 233 millioner
Mesta Drift: 300 millioner
NCC Roads: 312 millioner
PEAB: 313 millioner