JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hadde laveste pris, ble avvist

Statens vegvesen har lagt ut 11 driftskontrakter for vei på anbud. I Østfold ble billigste anbud avvist. Ikke nok kompetanse, sier Statens vegvesen.

ane.borrud@lomedia.no

Fra 1. september i år skal ny driftskontrakt på blant annet E6 i Østfold tre i kraft. I begynnelsen av februar behandlet anskaffelsesnemnda i Statens vegvesen region øst anbudene på driftskontrakter i Østfold sør. Bedriften Veidrift AS hadde lagt inn det laveste anbudet, men fikk ikke kontrakten.

Ikke kun pris

Kjell Inge Davik, sjefingeniør i Vegdirektoratet, sier at det ikke er nok å ha laveste pris for å få et anbud.

– Kriteriene vi går etter er laveste pris, nødvendig kompetanse og erfaring med tilsvarende arbeid. I tillegg bør bedriften ha en økonomisk omsetning som er minst like stor som prosjektet det legges inn anbud på, understreker Davik.

I Østfold førte dette til at Veidrift AS sitt anbud ble avvist. Tilbudet gikk til nummer to på lista, Mesta Drift.

– Veidrift AS hadde for liten erfaring med blant annet vinterdrift og grøntvedlikehold, sier Magne Smeland, sjefingeniør i region Øst.

– Jeg synes det er veldig bra at Vegvesenet også vurderer erfaring og kompetanse i anbudsprosessene, og ikke bare pris, sierdistriktssekretær avdeling 1 Øst Arbeidsmandsforbundet, Lars Moholdt.

Anker ikke

Veidrift AS vurderte å anke saken, men etter en redegjørelse fra Vegvesenet på hvorfor bedriften ikke fikk kontrakten, frafaller den anken.

– Vi aksepterer redegjørelsen fra Vegvesenet, sier daglig leder Frank Stubu.

Han legger til at det ikke er lett å oppfylle kompetansekravene for et lite firma.

– Det er krav til erfaring, men hvordan skal man få den når man ikke kommer inn i markedet, spør han. Og legger til at firmaet har lært mye i denne prosessen om hvordan Statens vegvesen tenker når det gjelder anbud.

– Vi får se ved neste korsvei hva vi gjør, om vi legger inn anbud eller ikke, sier han.

Veivedlikehold er et fag

Arbeidsmandsforbundet har lenge vært bekymret for veisikkerheten her i landet, og frykter at anbudssystemet kan føre til dårligere veier.

– Veivedlikehold er et fag. Det er ikke noe man lærer over natta. Det kreves mannskap med erfaring, og det må være høy standard på veivedlikeholdet for å unngå ulykker, sier nestleder i Arbeidsmandsforbundet og leder av LOs samferdselskomite, Helge Haukeland.

Han vil ikke uttale seg spesifikt om kontrakten i Østfold, men sier på et generelt grunnlag at billigste anbud ikke automatisk kan få kontraktene.

– Vi mener at 60 prosent av anbudet bør vektes på pris. De resterende 40 prosent bør vektes i forhold til blant annet kvalitet, kompetanse og rekruttering, sier han.

Veidrift AS: 233 millioner

Mesta Drift: 300 millioner

NCC Roads: 312 millioner

PEAB: 313 millioner

Annonse
Annonse

Veidrift AS: 233 millioner

Mesta Drift: 300 millioner

NCC Roads: 312 millioner

PEAB: 313 millioner