JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Avtale om sjåførutdanning

Fra 2011 må alle bussjåfører ha 35 timer på skolebenken hvert femte år. I Nettbuss Øst er de enige om at arbeidsgiver betaler kostnadene.

oystein@lomedia.no

De fire forbundene som organiserer bussjåfører har forsøkt å forhandle fram én sentral avtale med arbeidsgiversiden, uten å lykkes. Hvert enkelt selskap må finne sin egen løsning.

– I Nettbuss Øst er vi blitt enige. Nå håper vi resten av selskapene i konsernet kommer etter, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund.

Saken er prinsipielt interessant, fordi betalt etter- og videreutdanning er en kampsak for flere LO-forbund. De første medlemmene som omfattes av dette må fornye førerkortet sitt innen utgangen av mars 2011.

– Vi mener denne avtalen danner presedens og er en minimumsløsning. Klarer de å få til noe bedre andre steder er det helt greit for oss, sier Strand. Neste selskap ut er Drammen.

Avklaring

Partene er enige om at arbeidsgiver dekker lønn, kostnadene for kurs, reise, eventuell overnatting og sørger for læremateriell. Noen har spurt om hva som skjer dersom et Nettbuss-selskap betaler utdanningen og så taper et anbud like etterpå. Svaret er at dette i så fall blir virksomhetsoverdragelse, og at de ansatte som velger å gå over til en ny arbeidsgiver får med seg alle opparbeidede rettigheter.

Arbeidsgiver ønsket å få inn en setning om bindingstid på ett år etter fullført kurs, noe flere har reagert på. Ifølge Strand vil ikke dette forbeholdet by på noen praktiske problemer.

Sjekk datoen

Ifølge informasjonen fra Statens vegvesen er de første som blir omfattet av nyordningen nødt til å ta de 35 timene innen utgangen av 2011. Fristene er satt opp ut fra beregninger over hvor mange som skal ta utdanningen hvert år, og kapasiteten på skolene som er godkjent. Foreløpig kan ni trafikkskoler tilby slike kurs, der temaene blant annet er aktuelle lovbestemmelser, arbeidsmiljø, sikring av last, førstehjelp og ulykkesberedskap.

Ordningen med etterutdanning for yrkessjåfører kom i et EU-direktiv, og ble innført fra 10. september 2008 for persontransport med buss og året etter for godstransporten. For å ha lov til å kjøre må sjåføren på kurs i fem dager, til sammen 35 timer. Oppmøtet er obligatorisk, og alle dagene må gjennomføres i løpet av seks måneder. Det er ingen eksamen.

Lærestedet melder inn godkjent kurs til trafikkstasjonen. Hver enkelt må møte med helseattest og fornye førerkortet og retten til å være yrkessjåfør. Kompetansebeviset er gyldig i fem år.

Annonse
Annonse