JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Historisk opptrapping av pengebruken på norske veier

Det legges opp til en enorm økning i samferdselsaktiviteten de neste ti årene. Befolkningsvekst, økonomisk vekst, og stort etterslep på vedlikehold, gir ingen annen utvei.

morten.hansen@lomedia.no

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen slår fast at veksten i befolkning og økonomi skaper kapasitetsutfordringer.

- Vi blir flere mennesker og vi blir eldre. Disse to faktorene kombinert med en forventet økonomisk vekst, gjør at vi forventer en transportvekst på 50 prosent fram til 2030, sier Gustavsen.

Denne veksten skaper utfordringer – både for vegmyndighetene og klimaet.

Transport står for en tredjedel av utslippene. I tillegg kommer miljøproblemer som blant annet støy og lokale utslipp.

- I tillegg til at vi må bruke mer penger for å øke kapasiteten, må vi tenke andre måter å løse transportutfordringene på. Dette gjelder spesielt i byer og tettbebygde strøk, sier Gustavsen.

Skal bruke mye mer penger

Han mener mange av løsningene ligger i Nasjonal Transportplan for 2014 til 2023.

Gustavsen slår fast at det legges opp til en historisk opptrapping, og trekker fram blant annet satsingen på de store byene.

- En slik satsing ville vært utenkelig for noen år tilbake. Ingen ville skjønt hva man snakket om hvis man hadde sagt «bypakke», sier Gustavsen.

Vegdirektøren understreker at også regionene vi få sitt, og trekker fram et ferjefritt E39 på Vestlandet.

- Til sammen vil det ifølge planene bli en økning på 49 prosent NTP. Det investeres for eksempel mer på veisiden i Norge, enn de andre nordiske landene gjør til sammen, konstaterer Gustavsen.

Regjeringsskifte

Gustavsen tror ikke det kommende regjeringsskiftet vil få noen følger for de planlagte investeringene. Han konstaterer at de fire borgerlige partiene har foreslått liknende økninger – bortsett fra Frp som vil bevilge mye mer.

- Jeg bruker å si at det i alle fall ikke blir et lavere aktivitetsnivå. Hvor mye høyere det eventuelt vil bli, kan jeg ikke svare på, sier Gustavsen.

Han mener det skal mye til om planene ikke blir fulgt opp.

- Ser man på de tre tidligere NTP-ene, så har de mer eller mindre blitt fulgt opp. Det ville vært rart om det ikke vil skje også denne gangen. Dessuten, det ville vært tidenes politiske mageplask hvis så ikke skulle skje. Derfor dimensjonerer vi vår organisasjon for at planene blir fulgt opp, fastslår Gustavsen.

Han er ikke like sikker på at det ikke vil komme endringer i organisasjonen som skal gjennomføre planene.

- Jeg er sikker på at vi får mer OPS (offentlig privat samarbeid, red. anm). Usikkerheten er større når det gjelder organisatoriske endringer. Det snakkes privatisering og utskilling av deler av organisasjonen. Ser man de fire borgerlige partienes merknadene fra Stortinget den siste perioden, er det lite snakk om det. Jeg håper uansett at de ikke velger å stoppe en motor som går, fordi det vil ramme aktivitetsnivået, sier Gustavsen.

Annonse

Flere saker

Annonse