JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Flere private på jernbanen

Jernbaneverket skal ha større oppmerksomhet på styring og ledelse av store prosjekter, og bry seg mindre med detaljer. Flest mulig oppgaver skal løses av private entreprenører.

oystein@lomedia.no

– I 2012 gikk 91,5 prosent av investeringsbudsjettet til leverandører, og mer skal det bli. Kun mindre enkeltoppgaver skal utføres internt for å opprettholde kompetansen som bestiller, opplyste Michael Bors i sin innledning på LO Stats landskonferanse.

Bors er direktør leverandør og marked i Jernbaneverket, og kunne fortelle om stor interesse blant både norske og europeiske entreprenører når kontrakter legges ut på anbud i det åpne markedet.

Strammere

– Vi har fått gjennomslag for at prosjektene skal ha en fastsatt sluttdato. Kostnadsrammene vedtas og gir en mer forutsigbar finansiering, dermed kan vi inngå bindende kontrakter innenfor vedtatte rammer, fortalte Bors.

Behovet for hvor store bevilgninger som er nødvendig hvert år skal legges fram når prosjektene starter. I Nasjonal transportplan (NTP) 2014-23 er mange av de store utbyggingene lagt til siste del av perioden.

– I de første fire årene blir det fullt trykk på planlegging, særlig InterCity, Follobanen og ny tunnel gjennom Ulriken og dobbeltspor Arna-Bergen.

Krav

Samtidig har regjeringen sagt i NTP at den vil ha en «gradvis innfasing av økte rammer», og at tempoet er avhengig av kapasiteten i anleggsmarkedet og situasjonen i norsk økonomi.

I NTP kom krav om effektivisering. Regjeringen har lagt særlig vekt på å få mer effektiv planlegging. Store prosjekter tar nå gjerne ti år og mer før byggingen starter. Jernbaneverket skal omorganiseres.

– Vi er godt i gang, og ser først på administrasjon og interne støttefunksjoner. Så skal vi se på trafikkstyring og særlig planlegging, sier Bors.

Utbedringer

I handlingsplanen og NTP skal det også brukes mer på drift og vedlikehold i tiårsperioden.

– Punktlighet er høyeste prioritering, og da må vi ha orden på dagens jernbane.

Jernbaneverket har hatt små bevilgninger til disse postene i år.

– Jeg kan ikke love annet enn at det blir stramt også i 2014, og spesielt de private jernbane-entreprenørene lider under dette, sa Michael Bors.

Annonse
Annonse