JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Shoppernes skytsengel

Gry Nergård har så å si brukt hele arbeidslivet sitt på oss forbrukere. Nå er hun forbrukernes ombud.

morten.hansen@lomedia.no

– Da får jeg jo ingen klokke.

Vi har snakket litt rundt det faktum at Nergård har vært usedvanlig lenge på samme arbeidssted – i forhold til mange andre med høy utdannelse.

Undertegnede har påpekt at hun snart får gullklokka for 25 år hos samme arbeidsgiver. Før vi begge oppdager at når hennes åremål på seks år som forbrukerombud går ut, har hun «bare» vært 24 år i virksomheten.

Det er da Gry Nergård konstaterer smilende at utmerkelse for lang og tro tjeneste ryker med ett år.

– Ja, ja, det blir rart å slutte her etter så mange år, sier Nergård.

Teknologi

Foreløpig er det kun snart to tiår hun har bak seg hos Forbrukerombudet. I løpet av disse årene har det skjedd en enorm utvikling.

Det holder med ett ord for å beskrive utviklingen; internett.

– Den tekniske utviklingen har vært enorm. Det som har skjedd innenfor dette området er det som har påvirket oss mest. Både innenfor produkter og tjenester. Da jeg begynte her var det så vidt vi hadde PC-er på jobb. Så å si ingen hadde hjemme-PC, mens fasttelefon var levert av Televerket. Vi har fått flere TV-kanaler, flere som kan levere disse kanalene, og flere måter å se TV på. Dette har hatt stor innvirkning på oss som forbrukere, men også på oss som jobber i Forbrukerombudet, sier Nergård.

Valgmuligheter

Utviklingen har gjort det nærmest umulig å orientere seg. Bare det å velge et mobiltelefonabonnement er et stort prosjekt.

Mange tilbydere, og forskjellige produkter, gjør det til en forbrukerjungel det er vanskelig å orientere seg i. Når mange i tilegg har flere telefoner å holde styr på blir det veldig, veldig, vanskelig. Det vet tobarnsmoren fra Bærum mye om.

– Å finne det abonnementet som er mest riktig, til en billigst mulig pris, er veldig vanskelig for de fleste av oss. Det fører til at mange må stole på reklamen. Der har Forbrukerombudet mye å gjøre. Å passe på at reklamen ikke er misvisende er en viktig oppgave for oss, sier Nergård.

Og den har ikke blitt lettere med årene. Ikke bare har det blitt flere TV-kanaler. Framveksten av nye medier har gjort det hele mer uoversiktelig.

– På samme måte som vi førte nøye tilsyn med TV-reklamen på 90-tallet, følger vi nå nøye med på reklame på for eksempel Facebook. Den nye reklamen fører med seg problemstillinger som vi er i gang med å kartlegge.

Forbrukere

Nettopp TV-reklame var det den ferske juristen fra Levanger skulle jobbe med da hun begynte hos Forbrukerombudet. På samme måte som arbeidshverdagen har endres for Nergård og hennes kollegaer, har hverdagen endres seg for oss borgere – eller forbrukere.

– I løpet av mitt voksne liv har vi gått over fra å være borgere til å bli forbrukere. Da jeg ble voksen var det mye som ikke var deregulert – som man forventet å få som borgere. Det blir stadig flere ting som man tidligere forventet ble levert av staten, men som man nå kan kjøpe som forbruker. Før var det bare Posten som leverte post. Helsetjenester er det nå både offentlige og private som tilbyr. Derfor stiller man nå andre krav enn tidligere, konstaterer Nergård.

Telefonsalg

Hun mener det er blitt et mye større fokus på forbruk. For veldig mange er forbruket økt, og det har ført til større tilbud.

Det er imidlertid ikke de store, dyre, og gale kjøpene som irriterer nordmenn flest. Det de fleste tar kontakt med Nergård og hennes kollegaer for, er telefonsalg. Skal man irritere en nordmann; bli telefonselger.

– Folk er opprørt over at man prøver å reservere seg mot telefonsalg, og opplever at det ikke går. Det samme gjelder uønsket reklame i postkassen. Det er hverdagsirritasjon som opptar folk og som er lettest å klage på, fastslår Nergård.

Hun konstaterer at klager på telefonselgere har toppet statistikken til Forbrukerombudet i flere år – på tross av at det er kommet nye lover.

– Det ble gjort lovendringer som skulle skape bedring. Da disse kom fikk bransjen fem år på å rydde opp. Nå er det gått halvannet år, og det er skuffende at det ikke er blitt særlig bedre. Det er mange flere som klager på dette enn for eksempel på forsikringsavtaler, sier Nergård.

Forebygging

I tillegg til å ta for seg det forbrukerne klager over, jobber juristene hos Forbrukerombudet med å forebygge klager. Er varene på salg virkelig satt ned i pris? Hva er det egentlig som står i kontraktene til bankene og forsikringsselskapene?

Hva krever studentsamskipnadene av sine leietakere?

– Den enkelte har ikke mulighet til å gå gjennom alle kontraktene de blir forelagt. Vår oppgave er å gjøre det enklere og tryggere å være forbruker.

De fleste tenker ikke over alle kontraktene de egentlig forholder seg til. I tillegg til de store avtalene, som bank, strøm, telefon og forsikring, er det en rekke små avtaler man skriver under uten å lese gjennom først. Avtaler med bomselskaper, månedskort på tog og buss, og parkeringsavtaler, for å nevne noen.

– Skulle den enkelte være en veldig god forbruker, lese alt og ta gode informerte valg, fikk man ikke tid til å jobbe ved siden av. At Forbrukerombudet går gjennom disse kontraktene gjør det tryggere for den enkelte, sier Nergård.

Morsomt

Det er nå praten om gullklokka kommer opp. De færreste tenker over at åremålsstillinger er til for å forlates. Det ligger ingen retrettstilling og venter. Det er rett ut i arbeidsmarkedet – uansett om man liker arbeidsplassen eller ei. Selv om det er lenge til Nergård er ferdig som forbrukerombud, har hun gjort seg noen refleksjoner om framtiden. Når åremålsperioden er over, må hun forlate sin arbeidsplass gjennom nesten et kvart århundre.

– Det er vanskelig å tenke seg noe som er morsommere enn det å jobbe her. Jeg har vært i svangerskapspermisjon to ganger, og begge gangene har jeg tenkt at det hadde vært en god anledning til å skifte jobb. Men etter å ha lest og undersøkt, har jeg funnet ut at det er ikke noe morsommere. Så hvis det ikke har dukket opp noe i det siste, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det blir veldig rart å ikke jobbe her.

Det nye forbrukerombudet som blant annet har reklame i de sosiale mediene som en av sine utfordringer.

Ble utnevnt til forbrukerombud av Kongen i statsråd den 5.november i fjor, og får ansvaret for 30 ansatte i Oslo og Trondheim. Stillingen er et seksårig åremål som ikke kan forlenges.

Forbrukerombudets visjon er å jobbe for en enklere og tryggere forbrukerhverdag og skal forebygge og stoppe ulovlig markedsføring og urimelige kontrakter.

Annonse
Annonse

Det nye forbrukerombudet som blant annet har reklame i de sosiale mediene som en av sine utfordringer.

Ble utnevnt til forbrukerombud av Kongen i statsråd den 5.november i fjor, og får ansvaret for 30 ansatte i Oslo og Trondheim. Stillingen er et seksårig åremål som ikke kan forlenges.

Forbrukerombudets visjon er å jobbe for en enklere og tryggere forbrukerhverdag og skal forebygge og stoppe ulovlig markedsføring og urimelige kontrakter.