JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kundeservice i Bergen og Steinkjer legges ned

Driften ved Bring Cargos kundeservice i Bergen og kundesenteret i Post i Steinkjer legges ned i 2012. De ansatte er både overrasket og skuffet.

nina.hanssen@lomedia.no

Rundt 50 årsverk i Kundeservice skal reduseres innen 2013. Nå kommer første runde.

Etter drøftinger som har pågått i snart ett år, har Postkoms forhandlere godtatt ledelsens forslag om å legge ned kundeservice i Bergen og Steinkjer.

Vedtaket om nedleggelsen av kundeservice som Posten offentliggjorde i går, betyr i praksis at syv HK-medlemmer og to Parat-medlemmer mister jobben i Bergen, mens 12 postansatte mister jobben i Trøndelag.

Godtok nedleggelsen

Forbundssekretær Thore Strøm i Postkom har vært med i forhandlingene med arbeidsgiverne. Han sier at LO-forbundet har valgt å godta endringen og gjennomføringen fordi Postens ledelse iverksetter tiltak for å bistå arbeidstakerne til å finne alternativt arbeid eller andre hensiktsmessige løsninger.

– Postkom har fått innfridd kravet om at det utarbeides en fyldig pakke for relevante støttetiltak for de ansatte i Steinkjer. Men til tross for at vi fikk innfridd ekstra støttetiltak, er det tungt å konstatere at nedleggingen rammer medlemmene ved Steinkjer så hardt, sier Strøm. Men forstår godt frustrasjonen i Bergen og Steinkjer i dag.

– Det er hardt å få beskjed om at arbeidsplassene skal legges ned, men i Bergen er det gode utsikter til nye jobber i Cargo-systemet, sier Thore Strøm.

Tillitsvalgt oppsagt

Christian Thunes, HK-tillitsvalgt for Bring Cargos kundesenter i Bergen, er selv en av de ni som vil bli rammet av nedleggelsen i Bergen.

– Jeg jobber på kundeservice og blir selv rammet, men er ikke så bekymret for egen del. Akkurat nå er jeg mest opptatt av mine medlemmer, sier han.

Thunes presiserer at de ennå ikke har fått oppsigelsen i posten, men at det kun er et tidsspørsmål.

Han bekrefter at det lokalt finnes fem ledige stillinger i Cargo som kan være aktuell for kollegene hans.

Thunes tror kanskje det også vil dukke opp muligheter for å få jobb i kundesenter andre steder, men da må folk være villig til å flytte på seg. Han sier at folk allerede begynt å forberede sine søknader og oppdatere CVen.

– Jeg er opptatt av at de nå følger spillereglene. De er pliktet til å gå etter ansiennitet og kompetanse, sier han.

Forstår frustrasjonen

– Ifølge plasstillitsvalgt i Steinkjer, er også skuffelsen stor blant de ansatte og de er vel litt sjokkpreget ennå. Ingen hadde nok forventet nedleggelse, sier han.

Thore Strøm skal selv besøke kundesenteret i Steinkjer 6.oktober for å prate med medlemmene. Han forstår skuffelsen, men er glad for at kundesenteret i Steinkjer skal ikke nedlegges før i slutten av 2012.

– De vil få et ekstra år å områ seg og synes også det er bra at ledelsen er også villige til å bruke naturlig avgang/frivillighet over en 2-års periode. Det gjelder kun for de ansatte i Stenkjer.

Ifølge Strøm vil sluttvederlaget variere fra seks måneder og 16 måneders lønn ut fra ansenittet og alderstillegg. De vil også få tilbud hvis det er ledige stillinger i Posten.

Strøm er fornøyd med at de postansatte i Trøndelag kan få bistand fra egne omstillingsrådgivere i Posten, få en tett oppfølging fra Nav og kanskje også få mulighet til økonomisk støtte i en overgangsfase hvis de går ned i lønn.

Ny tid

Han skulle gjerne sett at Posten i stedet valgte å opprettholde antall enheter ved å omrute oppdrag/henvendelser og ved å avvikle vikarbruk ved andre enheter, men erkjenner at noen enheter er så små allerede at det på sikt uansett vil være tvilsomt om de er store nok til forsvarlig drift.

– Vi ser at tjenester som «sporing» fører til at kundene selv sporer sine pakker og behovet for arbeidskraft er mindre. Postkom har spesielt pekt på at situasjonen både i Steinkjer og Bergen berører ansatte med høy alder og lang tjeneste, og at dette må tas hensyn til, presiserer Strøm.

Det iverksettes omorganiseringer og øvrige tiltak som foreslått for å nå det skisserte målbildet for Kundeservice i 2013.

De bemanningsmessige konsekvensene skal håndteres etter gjeldende lov- og avtaleverk i det respektive selskap. Bemanningen i Kundeservice tilpasses løpende ved naturlig avgang. Ved regelmessige stoppunkter vurderes bemanningssituasjonen og prognosen for bemanning mellom partene i divisjonen. Ved disse stoppunktene iversettes bemanningskorrigerende tiltak, slik som bruk av midlertidighet eller avgangstimulerende tiltak iht det til enhver tid gjeldende avtaleverk. Bemanningen skal i 2013 være tilpasset målbildet.

Senteret i Steinkjer nedlegges innen utgangen av 2012. Administrasjonen iverksetter støttetiltak og benytter personalmessige virkemidler for at oppsigelser så langt som mulig kan unngås.

Senteret i Bergen legges ned i begynnelsen av 2012.

Annonse
Annonse

Det iverksettes omorganiseringer og øvrige tiltak som foreslått for å nå det skisserte målbildet for Kundeservice i 2013.

De bemanningsmessige konsekvensene skal håndteres etter gjeldende lov- og avtaleverk i det respektive selskap. Bemanningen i Kundeservice tilpasses løpende ved naturlig avgang. Ved regelmessige stoppunkter vurderes bemanningssituasjonen og prognosen for bemanning mellom partene i divisjonen. Ved disse stoppunktene iversettes bemanningskorrigerende tiltak, slik som bruk av midlertidighet eller avgangstimulerende tiltak iht det til enhver tid gjeldende avtaleverk. Bemanningen skal i 2013 være tilpasset målbildet.

Senteret i Steinkjer nedlegges innen utgangen av 2012. Administrasjonen iverksetter støttetiltak og benytter personalmessige virkemidler for at oppsigelser så langt som mulig kan unngås.

Senteret i Bergen legges ned i begynnelsen av 2012.