JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nye medlemssider

Fellesforbundet har lansert nye medlemssider som skal gjøre livet enklere for tillitsvalgte og vanlige medlemmer.

sian.ohara@lomedia.no

Fellesforbundet satser nå mer på nettløsninger. Den siste tida har forbundet fornyet hjemmesiden og ikke minst medlemssidene.

For å komme inn på medlemssidene må du logge deg på med medlemsnummer og eget passord.

– Vi vil at flere skal bruke medlemssidene, sier Vidar Grønli, informasjonsansvarlig i Fellesforbundet.

Store mengder papir, pakket i konvolutter og betalt med porto sendes ut fra forbundet i løpet av et år. Nå kan det meste av skjemaer, sirkulærer og annet informasjonsmateriell lastes ned i løpet av sekunder fra medlemssidene i stedet.

– Logg inn for oppdatering

Rader av dokumenter om tariffavtaler, prinsipprogrammer og sirkulærer popper opp straks man har logget seg inn med medlemsnummer og passord fra www.fellesforbundet.no. Alt hva en tillitsvalgt måtte ha behov for av papir ligger der, og det gjør også nyheter fra Fellesforbundet.

– Nyhetsdelen kan mange tenkes å ha interesse av, men vanlige medlemmer har tilgang på det samme som tillitsvalgte, sier Grønli.

Han har ikke besøkstall for medlemssidene, men presiserer at Fellesforbundet ønsker seg høyere trafikk.

– Forbundet har besluttet at sirkulærer til klubber og avdelinger ikke lenger skal sendes i post, de skal bare legges ut på medlemssidene. Så for tillitsvalgte vil det bli en nødvendighet å gå inn på medlemssidene for å holde seg orientert om hva som skjer i forbundet, opplyser Grønli.

Han forteller at Fellesforbundet til sammen har 15-20.000 tillitsvalgte, som alle utfører sin dose papirarbeid med materiale som sendes ut fra sentralt hold.

– Det blir mange brev i løpet av et år. I tillegg til at materialet blir lettere tilgjengelig for medlemmer og tillitsvalgte, effektiviserer vi også informasjonsflyten, sier Grønli som håper på å frigjøre ressurser hittil brukt på pakking, konvolutter og frimerker.

Få tilgang på medlemsinfo

Ifølge Grønli er medlemssidene primært myntet på informasjon fra Fellesforbundet til medlemmene. Ikke andre veien.

– Kan medlemmene rette henvendelser til Fellesforbundet sentralt i håp om å påvirke?

– Nei. Men de kan gjøre en adresseforandring hvis de flytter, sier Grønli.

Han forteller at ansatte som trenger fagforeningsbistand fortsatt må benytte seg av tillitsvalgte på eget arbeidssted

– Men det finnes mye informasjonsmateriell for vanlige medlemmer på sidene som er nyttig hvis man trenger å skaffe seg oversikt over hvilke rettigheter man har, sier Grønli.

Annonse
Annonse