JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flirt på norske skinner

NSB lar nå de første av 50 innkjøpte togsett møte norsk vintervær. Opplæringen av ansatte er godt i gang, men først neste år får de første passasjerene på strekningen Skien–Lillehammer ta plass.

oystein@lomedia.no

I løpet av 2011 kommer ti nye sett, hver på fem vogner, til Norge.

– Disse 50 nye togene er den største enkeltordren på materiell i NSBs historie, og er en investering på drøye fire milliarder kroner, opplyste konsernsjef Einar Enger da han presenterte nyanskaffelsene på Sundland i Drammen.

Beskyttet

I en internasjonal anbudsrunde la NSB vekt på blant annet pålitelighet. Valget falt på sveitsiske Stadler, som tidligere har levert til eget hjemmemarked, og til Finland, Østerrike og Tyskland. Deres Flirt-sett har innvendige maskinrom, og sårbart utstyr er flyttet vekk fra undersiden.

– Passasjerene får en helt ny hverdag, med moderne fasiliteter og brukervennlige løsninger. Sammen med leverandøren har vi lagt opp en omfattende testing både i Sveits og Norge for å gi kundene våre et best mulig tilbud, sa Einar Enger.

Strenge krav

Også samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa trakk fram at innkjøpet er den største enkeltinvesteringen i NSBs historie.

– Det er lagt stor vekt på at vognene skal være tilgjengelig for alle. Universell utforming har vært viktig under hele prosessen, sa statsråden, og takket funksjonshemmedes organisasjoner for konstruktive innspill underveis.

Inngangspartiene er tilpasset standard plattformhøyde i Norge, og 69 prosent av toget har lavgulv. Rullestolbrukere og andre som har vanskeligheter med å bevege seg, skal komme inn og ut ved egen hjelp.

Harde tester

Flirt skal fungere i strengt vintervær, og er kjølt ned til 40 minusgrader i et kuldekammer, kan konserndirektør for NSB Persontog, Tom Ingulstad, opplyse.

– Kundene våre ønsker sitteplass og punktlighet. Nå blir det flere seter og bedre komfort. Vi klarer å frakte flere i rushtidene, sier Ingulstad.

NSB kjøper i alt 50 togsett av sveitsiske Stadler, 24 regiontog og 26 lokaltog.

Leveres med henholdsvis 263 og 295 sitteplasser.

Begge utgaver har fem vogner og en toppfart på 200 km/t.

Kalles FLIRT - Fast Light Innovative Regional Train.

Universell utforming. Innspill fra Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, Blindeforbundet og Handikapforbundet i prosessen.

Kommer i vanlig trafikk fra slutten av 2012. Full effekt i 2013.

Koster 4,2 milliarder kroner.

Annonse
Annonse

Leveres med henholdsvis 263 og 295 sitteplasser.

Begge utgaver har fem vogner og en toppfart på 200 km/t.

Kalles FLIRT - Fast Light Innovative Regional Train.

Universell utforming. Innspill fra Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, Blindeforbundet og Handikapforbundet i prosessen.

Kommer i vanlig trafikk fra slutten av 2012. Full effekt i 2013.

Koster 4,2 milliarder kroner.