JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Europas mest moderne sjømatbedrift er åpnet

Europas mest moderne og komplette anlegg for fersk distribuert sjømat befinner seg på Kalbakken i Oslo.
Totalleverandør: Sjømathuset har NorgesGruppen som eneste kunde og leverer all typer ferske sjømatprodukter til dagligvarekonsernet.

Totalleverandør: Sjømathuset har NorgesGruppen som eneste kunde og leverer all typer ferske sjømatprodukter til dagligvarekonsernet.

Martin Guttormsen Slørdal

jo.hestnes@lomedia.no

– I am crying all the time, sier Julia Niedzwiedzka. Den polske kvinnen ler godt. Hun fyller beger etter beger med wasabi, den sterke sausen til sushiretter.

– Det er fint å jobbe her. Jeg har vært her i to og et havt år, forteller hun.

– Her er det bra, istemmer Tuttu Zaw. Han kommer opprinnelig fra Burma og har jobbet her i fem år. Zaw skjærer laksefilétene fra Lerøy Midnor på Hitra i løvtynne skiver skiver. Laks er som kjent en viktig ingrediens sushi.

På Sjømathuset finner vi er fargerikt fellesskap. Omlag 25 nasjonaliteter er representert.

Anlegget er splitter nytt og alt er ikke på plass.

– Vi mangler ennå noen maskiner, men det kommer, forteller driftsansvarlig Stian Kirkhus.

Det er NorgesGruppen og Lerøy som har startet samarbeid om Norges største og mest innovative anlegg for fersk fisk og sjømat, lokalisert på Kalbakken, nordi Oslo.

Sjømateldorado

Med Sjømathuset samler man for første gang ferdigpakket fisk, løsvekt og sushi på ett sted. Aldri før har så store volumer fersk sjømat blitt bearbeidet, pakket og distribuert fra ett og samme anlegg i Norge. Anlegget er et eldorado for enhver som er glad i havets produkter. Herfra går alt fra torskeloins og lakseporsjoner, sushi hummer og krabbe ut til alle NorgesGruppens butikker. Alt delikat tilberedt og presentert i lekker innpakning. I fjor ble det solgt flere sushiretter I NorgesGruppens butikker enn Grandiosa.

Vinn-vinn

Konseptet er en vinn-vinn-situasjon både for NorgesGruppen og Lerøy. Landets største dagligvarekjede ønsker å styrke sin markedsposisjon innen sjømatsegmentet og tilby et bredere og ferskere sortiment ut til kundene. Lerøy er mest kjent for laks, men er så mye mer, bedyrer man fra Lerøy-konsernet.

– Gjennom det samarbeidet vi har hatt med NorgesGruppen siden 2006, og som nå er blitt til Sjømathuset, tilgjengeliggjør vi nå fersk sjømat av høyeste kvalitet i dagligvarebutikkene, sier konsernleder i Lerøy, Henning Beltestad, til nettstedet ilaks.no, og fortsetter:– Aldri før har så mye god sjømat vært så tilgjengelig for den norske dagligvarekunden.

Satsingen på fersk norsk sjømat lover godt for Sjømatshusets framtid. Meny har en målsetting om 15 prosent økning i sjømatsalget hvert år. I fjor solgte Meny sjømat for 813 millioner kroner. Til neste år vil man passerer en milliard.

To forbund

Tilsammen er 111 ansatt ved Sjømathuset. 57 jobber i sushiavdelingen. Av disse er omlag 45 organisert i NNN. De 20- 25 som jobber med å pakke fisk er organisert i Transport og går på grossistoverenskomsten. Dette henger sammen med at det tidligere var to bedrifter, Lerøy Fisker’n og Lille Asia, som i fjor ble slått sammen til Sjømathuset. De som var ansatt i Lerøy Fisker*n er organisert i Transport.

– Vi vil ta tak i dette etter at tariffoppgjøret er over. Alle hører hjemme i NNN, fastslår forbundssekretær i NNN, Grete Troset Salberg, med ansvar for bransjen.

.

Annonse

Flere saker

Annonse