JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kontantfri kollektivtrafikk kommer

– Vi ønsker jo en så publikumsvennlig kollektivtrafikk som mulig, men her dreier det seg først og fremst om sikkerheten og arbeidsmiljøet til sjåførene, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet.

jan.erik@lomedia.no

– Transportarbeiderforbundet ønsker kontantfrie busser innen 2012, sier Sivertsen. Han har sittet i en arbeidsgruppe som nå er enige om at målsetningen i Norge er at kollektivtrafikken skal være kontantfri.

LES OGSÅ: Krever kontantfrie busser

Statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet har ledet arbeidsgruppa.

Et arbeidsmiljøproblem

Sivertsen tror at en kontantfri kollektivtrafikk er et viktig bidrag til å redusere risikoen for ran.

Forskning viser nemlig at arbeidstakere som er mest utsatte for risiko for vold og trusler er de som har arbeid rettet mot tredjepart som brukere, kunder, klienter, de som jobber på kvelds- og nattestid, de som arbeider aleine og de som jobber med verdisaker og penger. Sjåfører i kollektivtrafikken faller innenfor alle disse risikofaktorene.

LES OGSÅ: Fokus på bussran

I 2010 ble det begått 17 ran av busser og trikker i Norge, det vil si seks prosent av alle ran. Og hele 77 prosent av virksomhetene mener at sjåførene deres er utsatte for vold og trusler. Det er stor enighet om at risikoen for ran, vold og trusler i kollektivtransporten er et arbeidsmiljøproblem.

Aktuelle tiltak er:

– iverksetting av et to-prissystem i hele landet

– flere kommisjonærer

– fornying og salg av periodekort på internett

– bankkortterminaler på billettmaskiner i distriktene

– flere deponeringssteder

– lavere kontantbeholdning

– holdeplasstiltak

Mobil billettering må for alvor skal tas i bruk så fort som mulig, mener forbundssekretæren.

LES OGSÅ: Vekk med penga (kommentar)

Arbeidsgivers ansvar

Sivertsen forteller at arbeidsgruppa, som hadde sitt første møte senhøstes i fjor, ikke bare har hatt besøk av folk fra grunnplanet som sjøl har opplevd vold og ran som sjåfører, men også har innhentet forskning og fakta fra andre land. Det har vært mange interesser representert i gruppa, men ingen uenighet om målsetningen. Virkemidlene og verktøyene fram mot kontantfri kollektivtrafikk, har det vært konstruktive diskusjoner rundt.

– Ansvaret for et godt arbeidsmiljø uten vold og trusler ligger på arbeidsgiver, det er alle enige om, sier Sivertsen.

Han vil ikke trekke fram et enkelttiltak som er viktigere enn noe annet, men heller framholde at det er helheten som kan gi håp om å nå målet.

I dag er det også på grunn av ulike momsbestemmelser prisforskjeller helt avhengig av hvilken betalingsform du velger.

- Sånn kan vi ikke ha det, mener forbundssekretæren.

Ikke gratis

Sivertsen mener at endringen ikke vil skje over natta fordi det nødvendigvis må ta litt tid å innføre et system som også må tilpasses ulike geografiske forutsetninger.

– Dessuten er en brei informasjonsvirksomhet viktig sånn at også potensielle ranere får med seg at det ikke lenger er kontanter å finne på kollektivtransportmidlene. Etter hvert tror jeg folk vil vende seg til dette, sier han.

– Men gratis vil vel omlegging ikke være. Hvem skal betale regningen?

– Det vil nok koste noen ekstra kroner, men det må vi klare. På hvilken måte har vi diskutert, sier Sivertsen.

Forventer politisk oppfølging

I Stockholm ble kontantfrie busser innført i 2007. Ifølge Sivertsen har også gøteborgsområdet tatt systemet i bruk.

– Sjåførene her har ikke pengehåndtering. Vårt inntrykk er at dette har virket forebyggende når det gjelder ran, men det har vært en svak økning av sniking.

Sivertsen har sjøl kjørt buss i Finnmark fra 1987 til 2001, og litt sporadisk også seinere. Han har aldri blitt utsatt for ran.

– Tror du kontantfri busser er et kriminalitetsforebyggende tiltak?

– Det er jeg nok litt usikker på, men det vil i hvert fall sørge for en bedring av arbeidsmiljøet for våre bussjåfører. Og det er jo det viktigste for Transportarbeiderforbundet.

– Hvor viktig er det å få dette på plass før stortingsvalget i 2013?

– Vi snakker jo nå til det som for oss er et politisk klima vi ofte har sammenfallende interesser med. Derfor forventer vi også en rask politisk oppfølging, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Annonse

Flere saker

Annonse