Kontantfri kollektivtrafikk kommer
– Vi ønsker jo en så publikumsvennlig kollektivtrafikk som mulig, men her dreier det seg først og fremst om sikkerheten og arbeidsmiljøet til sjåførene, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet.
jan.erik@lomedia.no
– Transportarbeiderforbundet ønsker kontantfrie busser innen 2012, sier Sivertsen. Han har sittet i en arbeidsgruppe som nå er enige om at målsetningen i Norge er at kollektivtrafikken skal være kontantfri.
LES OGSÅ: Krever kontantfrie busser
Statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet har ledet arbeidsgruppa.
Et arbeidsmiljøproblem
Sivertsen tror at en kontantfri kollektivtrafikk er et viktig bidrag til å redusere risikoen for ran.
Forskning viser nemlig at arbeidstakere som er mest utsatte for risiko for vold og trusler er de som har arbeid rettet mot tredjepart som brukere, kunder, klienter, de som jobber på kvelds- og nattestid, de som arbeider aleine og de som jobber med verdisaker og penger. Sjåfører i kollektivtrafikken faller innenfor alle disse risikofaktorene.
LES OGSÅ: Fokus på bussran
I 2010 ble det begått 17 ran av busser og trikker i Norge, det vil si seks prosent av alle ran. Og hele 77 prosent av virksomhetene mener at sjåførene deres er utsatte for vold og trusler. Det er stor enighet om at risikoen for ran, vold og trusler i kollektivtransporten er et arbeidsmiljøproblem.
Aktuelle tiltak er:
– iverksetting av et to-prissystem i hele landet
– flere kommisjonærer
– fornying og salg av periodekort på internett
– bankkortterminaler på billettmaskiner i distriktene
– flere deponeringssteder
– lavere kontantbeholdning
– holdeplasstiltak
Mobil billettering må for alvor skal tas i bruk så fort som mulig, mener forbundssekretæren.
LES OGSÅ: Vekk med penga (kommentar)
Arbeidsgivers ansvar
Sivertsen forteller at arbeidsgruppa, som hadde sitt første møte senhøstes i fjor, ikke bare har hatt besøk av folk fra grunnplanet som sjøl har opplevd vold og ran som sjåfører, men også har innhentet forskning og fakta fra andre land. Det har vært mange interesser representert i gruppa, men ingen uenighet om målsetningen. Virkemidlene og verktøyene fram mot kontantfri kollektivtrafikk, har det vært konstruktive diskusjoner rundt.
– Ansvaret for et godt arbeidsmiljø uten vold og trusler ligger på arbeidsgiver, det er alle enige om, sier Sivertsen.
Han vil ikke trekke fram et enkelttiltak som er viktigere enn noe annet, men heller framholde at det er helheten som kan gi håp om å nå målet.
I dag er det også på grunn av ulike momsbestemmelser prisforskjeller helt avhengig av hvilken betalingsform du velger.
- Sånn kan vi ikke ha det, mener forbundssekretæren.
Ikke gratis
Sivertsen mener at endringen ikke vil skje over natta fordi det nødvendigvis må ta litt tid å innføre et system som også må tilpasses ulike geografiske forutsetninger.
– Dessuten er en brei informasjonsvirksomhet viktig sånn at også potensielle ranere får med seg at det ikke lenger er kontanter å finne på kollektivtransportmidlene. Etter hvert tror jeg folk vil vende seg til dette, sier han.
– Men gratis vil vel omlegging ikke være. Hvem skal betale regningen?
– Det vil nok koste noen ekstra kroner, men det må vi klare. På hvilken måte har vi diskutert, sier Sivertsen.
Forventer politisk oppfølging
I Stockholm ble kontantfrie busser innført i 2007. Ifølge Sivertsen har også gøteborgsområdet tatt systemet i bruk.
– Sjåførene her har ikke pengehåndtering. Vårt inntrykk er at dette har virket forebyggende når det gjelder ran, men det har vært en svak økning av sniking.
Sivertsen har sjøl kjørt buss i Finnmark fra 1987 til 2001, og litt sporadisk også seinere. Han har aldri blitt utsatt for ran.
– Tror du kontantfri busser er et kriminalitetsforebyggende tiltak?
– Det er jeg nok litt usikker på, men det vil i hvert fall sørge for en bedring av arbeidsmiljøet for våre bussjåfører. Og det er jo det viktigste for Transportarbeiderforbundet.
– Hvor viktig er det å få dette på plass før stortingsvalget i 2013?
– Vi snakker jo nå til det som for oss er et politisk klima vi ofte har sammenfallende interesser med. Derfor forventer vi også en rask politisk oppfølging, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin