Enighet i Nettbuss
I Nettbuss-konsernet kom partene raskt fram til avtale om et tillegg på 5 850 kroner i året. Siden bussbransjen ikke har lokale forhandlinger, øker avstanden til industrien.
oystein@lomedia.no
Resultatet av B-delsforhandlingene i Nettbuss ble at lønnssatsen øker med 5 850 kroner per år, det samme som i oppgjøret mellom LO og NHO, et generelt tillegg på 3 900 kroner pluss lavtlønnstillegget. Etter noe diskusjon om tillegget på 1 krone timen, eller 1 950 per år, endte det med samme økning for alle.
– Dette er som forventet, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.
Sjåførene har ikke lokale forhandlinger, og dermed ingen lønnsglidning, mens målet med bussbransjeavtalen er å få dem opp på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
– Bransjen blir hengende etter utviklingen, som vanlig i mellomoppgjørene. Når statistikken kommer foran hovedoppgjøret neste år, vil vi se at gapet blir så stort at det skal mye til for å tette det. Vi er nødt til å få gjort noe med måten forhandlingene foregår på, sier Brunborg.
Når alt skjer samordnet, slik det vanligvis foregår i mellomoppgjørene, oppstår store etterslep.
– Forhandlingsformen må bli et tema. Den kompliserer veien fram til målet for bussbransjeavtalen, sier Kjell Atle Brunborg.
I NSB-konsernet fortsetter forhandlingene framover mot påske. CargoNet starter 7. april, mens NSB kommer i gang over helgen. De har frist til 15. april.
I område 9, ”Øvrige virksomheter”, der NJF har medlemmer i Baneservice, Flytoget og Ventelo Networks (tidligere BaneTele), er fristen satt til 27. april.