JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Enighet i Nettbuss

I Nettbuss-konsernet kom partene raskt fram til avtale om et tillegg på 5 850 kroner i året. Siden bussbransjen ikke har lokale forhandlinger, øker avstanden til industrien.

oystein@lomedia.no

Resultatet av B-delsforhandlingene i Nettbuss ble at lønnssatsen øker med 5 850 kroner per år, det samme som i oppgjøret mellom LO og NHO, et generelt tillegg på 3 900 kroner pluss lavtlønnstillegget. Etter noe diskusjon om tillegget på 1 krone timen, eller 1 950 per år, endte det med samme økning for alle.

– Dette er som forventet, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Sjåførene har ikke lokale forhandlinger, og dermed ingen lønnsglidning, mens målet med bussbransjeavtalen er å få dem opp på nivå med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Bransjen blir hengende etter utviklingen, som vanlig i mellomoppgjørene. Når statistikken kommer foran hovedoppgjøret neste år, vil vi se at gapet blir så stort at det skal mye til for å tette det. Vi er nødt til å få gjort noe med måten forhandlingene foregår på, sier Brunborg.

Når alt skjer samordnet, slik det vanligvis foregår i mellomoppgjørene, oppstår store etterslep.

– Forhandlingsformen må bli et tema. Den kompliserer veien fram til målet for bussbransjeavtalen, sier Kjell Atle Brunborg.

I NSB-konsernet fortsetter forhandlingene framover mot påske. CargoNet starter 7. april, mens NSB kommer i gang over helgen. De har frist til 15. april.

I område 9, ”Øvrige virksomheter”, der NJF har medlemmer i Baneservice, Flytoget og Ventelo Networks (tidligere BaneTele), er fristen satt til 27. april.

Annonse

Flere saker

Annonse