Ryanair for retten i Frankrike
I slutten av mai blir flyselskapet Ryanair stilt for retten i Sør-Frankrike tiltalt for blant annet brudd på fransk arbeidsmiljølovgiving.
Tiltalen gjelder virksomheten til Ryanair på selskapets tidligere eneste franske base i Marseille. Rettssaken skjer etter en tre år lang etterforskning, og er beregnet å vare i to dager. Det er første gang selskapet står tiltalt i Frankrike.
På irske kontrakter
Den bitre krigen med franske myndigheter startet da den franske pilotforeningen og staten gikk til sak mot Ryanair for å ansette folk på på irske i stedet for franske kontrakter.
Etter fransk lov kommer ansatte basert i Frankrike under franske arbeidsmiljøbestemmelser, deriblant sosiallovgiving. Ryanair har ifølge tiltalen også hindret virksomheten til bedriftsutvalget, og de ansatte i å utpeke fagforeningsrepresentanter. Videre lyder tiltalen på ulovlige ansettelser, blant annet av piloter og kabinansatte.
Ryanair hevder de ansatte i Marseille ikke bor permanent i Frankrike, og at de derfor ble registrert som ansatte i Irland, med irske arbeidskontrakter og lønnet og skattet etter irske satser. Selskapet hevder de faller inn under irsk lov fordi de er mobile og flyene etter EU-lovgiving defineres som irsk territorium.
Aktoratet legger til grunn at ansatte basert i Frankrike, som begynner og avslutter arbeidsdagen i Frankrike, omfattes av fransk lov. Det vises til at Ryanair hadde møte- og hvilerom ved flyplassen, og at nærmere 100 ansatte hadde garderobeskap der. Aktoratets påstand er i samsvar med det franske fagforeninger hevdet i sin første anmeldelse av Ryanair.
Klassisk framgangsmåte
Tiltalen gjelder perioden 2007-2010 og for flyplassen Marseille Provence i Marignane. Saken kommer opp i byen Aix-en-Provence. Ryanair begynte flyvingene i Marseille i 2006, men bestemte seg for å stenge basen og fjerne 13 ruter og 200 arbeidsplasser da franske anklagemyndigheter nektet å droppe siktelsen mot selskapet. De fire flyene som da hadde Marseille som base, ble overført til Italia, Spania og Litauen.
Da truslene kom om å trekke Ryanair ut, sa selskapets toppsjef, Michael O’Leary, at 200 arbeidsplasser og 13 ruter var en høy pris som var nødvendig å betale for å vise at «disse er mobile irske arbeidere».
Han fikk støtte fra handelskammeret I Marseille og høyreorienterte parlamentarikere, som hevdet at Frankrike var tilbakestående og lite konkurransedyktige. Marseilles borgermester skrev til sin partifelle, daværende president Nicolas Sarkozy, og ba om at staten frafalt saken mot Ryanair, og opphevet en bestemmelse om at ansatte i utenlandske flyselskaper i Frankrike skal betale fransk skatt.
Ryanairs framgangsmåte er klassisk. Selskapet truer vanligvis flyplasser eller stater som nekter å etterkomme selskapets økonomiske ønsker. Men denne gangen var beslutningen noe forhastet. Inntektene fra flyvningene på Marseille var for store til å legge ned alle rutene.
Etter bare noen få måneder bestemte selskapet at de fleste av rutene på Marseille skulle gjeninnføres. To i stedet for, som tidligere, fire fly skulle være basert i Marseille. Og de skulle bare være «midlertidig» basert der. Med bare to fly basert der bare for kortere tid (over natta), mente flyselskapet det ikke var underlagt fransk arbeidsmiljølov. Og da i tillegg Air France opplyste det ville starte en rekke lavkostflyvninger på Marseille, ombestemte Ryanair seg nok en gang.
Ryanair er det største lavkostselskapet i Europa. Når det slutter å fly på en flyplass, åpner det for ledige «slots» og omfattende ubenyttede lokale subsidier, som andre selskaper er mer enn villige til å komme inn og overta. Det var også en viktig grunn til at Ryanair vendte tilbake til Marseille. Så snart Ryanair opplyste at de ville trekke seg ut, sa 11 nye selskaper seg interessert i å fly til eller fra Marseille. Trafikken på flyplassen ble økt etter truslene, blant annet fra Air France.
Saken mot Ryanair går for retten i Aix-en-Provence 30. og 31.mai.
Ryanair har stadig konflikter med flyplasser. Trusler om å legge ned ruter er vanlig når selskapet ikke får det som det vil.
Det er ifølge AirObserver tre typiske tilfeller for når selskapet vil slutte å bruke en flyplass: 1) Det kan ikke oppfylle kontrakten med flyplassen med hensyn til antall passasjerer (Shannon, Irland). 2) Flyplassen nekter å øke subsidiene til selskapet (Pau, Angoulème, begge Frankrike). 3) Selskapet driver virksomhet i strid med nasjonal lovgiving (Charleroi, Belgia, og Marseille)
Det britiske lavkostselskapet EasyJet fikk i april 2010 1,4 millioner euro i bot etter å ha ansatt 170 personer med britiske kontrakter ved Orly-flyplassen i Paris.
EasyJet måtte betale 100.000 euro til fagforeninger som representerte flypersonell.
Saken mot Ryanair går for retten i Aix-en-Provence 30. og 31.mai.
Ryanair har stadig konflikter med flyplasser. Trusler om å legge ned ruter er vanlig når selskapet ikke får det som det vil.
Det er ifølge AirObserver tre typiske tilfeller for når selskapet vil slutte å bruke en flyplass: 1) Det kan ikke oppfylle kontrakten med flyplassen med hensyn til antall passasjerer (Shannon, Irland). 2) Flyplassen nekter å øke subsidiene til selskapet (Pau, Angoulème, begge Frankrike). 3) Selskapet driver virksomhet i strid med nasjonal lovgiving (Charleroi, Belgia, og Marseille)
Det britiske lavkostselskapet EasyJet fikk i april 2010 1,4 millioner euro i bot etter å ha ansatt 170 personer med britiske kontrakter ved Orly-flyplassen i Paris.
EasyJet måtte betale 100.000 euro til fagforeninger som representerte flypersonell.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo