JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lufthansa på bakken

BERLIN: 5.400 piloter tilknyttet det tyske storkonsernet Lufthansa gikk i natt til en tre dager lang streik. De krever ti prosent mer lønn og vil beholde muligheten til førtidspensjon.
Pilotenes fagforening Cockpit er liten, uavhengig, men aktiv og mektig. De har gjennomført en rekke aksjoner. Nå gjennomfører de en av de største flystreikene i Tysklands historie.

Pilotenes fagforening Cockpit er liten, uavhengig, men aktiv og mektig. De har gjennomført en rekke aksjoner. Nå gjennomfører de en av de største flystreikene i Tysklands historie.

Cockpit

frifagbevegelse@lomedia.no

Mellom midnatt og klokken 04.00 onsdag morgen gikk så godt som samtlige piloter i tyske Lufthansa, Lufthansa Cargo og datterselskapet Germanwings til streik. Og streike skal de fram til fredag klokken 23.59. Hvis det da ikke kommer til en slags enighet mens streiken pågår.

Ilona Ritter, forhandlingsleder for pilotenes fagforening Cockpit, sier at de til en hver tid er beredt til å sette seg til forhandlingsbordet igjen.

– Det står fast, sier hun til Berliner Zeitung.

I alt regner Lufthansa med å måtte kansellere 3.800 flyavganger. Rundt 425.000 reisende vil bli berørt av streiken. Fra norske flyplasser har Lufthansa ruter til München, Frankfurt am Main og Hamburg. Det dreier seg om inntil 14 avganger daglig. Norske flypassasjerer vil altså i liten grad bli berørt.

Ikke bare penger

Det er ikke bare penger, pilotene streiker for denne gangen. Riktignok krever de i alt oppunder ti prosent lønnsøkning, vesentlig høyere enn det andre forbund krever denne våren, men det som har utløst konflikten er pilotenes muligheter til førtidspensjonering.

Pensjonsalder for tyske piloter er 65 år som de fleste andre, men i Lufthansa har de i alle år hatt en egen avtale om at piloter kan gå i pensjon når som helst etter fylte 55 år. Et eget pensjonsfond sikrer pilotene en overgangspensjon på inntil 60 prosent av sluttlønnen fram til ordinær pensjon ved 65 år.

Denne ordningen med overgangspensjon har Lufthansa ensidig sagt opp, og på dette punktet er det oppstått beinharde fronter mellom pilotene og arbeidsgiveren.

«Vill» og uavhengig

Fagforeningen Cockpit er ingen smågutt innen Lufthansa. Foreningen tilhører ikke den tyske landsorganisasjonen DGB, men regnes som en av de uavhengige og «ville» fagforeningene. Så godt som samtlige piloter i Lufthansa er organisert i Cockpit, og det gir selvsagt foreningen en veldig styrke. Da de for halvannen uke siden hadde uravstemning om streik eller ikke, stemte 99,1 prosent for at foreningen skal bruke alle muligheter, inklusive streik, for å få gjennomslag for sine krav.

Cockpits forhandlingssjef, 55-årige Ilona Ritter med fortid i DDRs statlige flyselskap Interflug, stiller seg uforstående til at Lufthansa-ledelsen ikke viser mer imøtekommenhet om overgangspensjonen. Ifølge Cockpit og Ritter er overgangspensjonen tilnærmet kostnadsnøytral. Riktignok vil eldre piloter da heve en tilleggspensjon fra selskapet i perioden fram til fylte 65 år, men på den annen side vil selskapet erstatte pensjonerte piloter på 55 pluss med langt yngre (og billigere) piloter. Dermed vil ikke overgangspensjonen bli en så stor kostnad som Lufthansa hevder, mener Ritter.

Åpen for en avtale

– Vår tariffkommisjon har erklært seg villig til å avtale en ordning for å dekke eventuelle merkostnader ved overgangspensjonen. Dette er sett fra Cockpits side en utmerket mulighet til å komme fram til enighet, sier Ritter.

Men Lufthansa står på sitt. Personaldirektør Bettina Volkens i Lufthansa sier også at selskapet ønsker at pilotene skal stå lengre i jobb. I dag er den gjennomsnittlige pensjoneringsalderen for Lufthansas piloter 58 år. Volkens sier i et intervju med Der Spiegel at de ønsker å heve det i hvert fall til 60.

Bettina Volkens viser også til at pilotene er en liten, men høyt gasjert gruppe som krever mye arm- og beinplass i selskapet. I dag betaler Lufthansa ulike sosiale og økonomiske ytelser til 84.000 tidligere ansatte. Ti prosent, eller rundt 8.400 av disse er piloter, men disse ti prosentene legger beslag på hele 40 prosent av ytelsene, sier Volkens.

Omstridt spareprogram

Den harde og litt uforsonlige tonen skyldes mange tøffe konflikter etter at Lufthansa for tre år siden lanserte spareprogrammet «Score», men årsaken ligger også i forholdsvis mange og harde arbeidskamper opp gjennom årene. Cockpit-lederne sier rett ut at i Lufthansa er det nå bare bunnlinjen som teller. Riktignok framstår Lufthansa alltid som en solid, sosial og god arbeidsgiver, men skinne bedrar, hevder Cockpit.

– Ledelsen viser seg som ulv i en fårepels, sier Jörg Handwerg, pressetalsmann for Cockpit.

Bare i det første «Score-året», 2011, ble det innført over 800 ulike sparetiltak i selskapet. Og Lufthansa Italia ble kort og godt nedlagt.

Under press

Fagforeningen føler seg presset, både fra Lufthansa, regjeringen og fra den tyske landsorganisasjonen DGB. Regjeringen har signalisert at den ønsker å innføre såkalt tariffenhet i tysk arbeidsliv, noe tysk LO er meget interessert i. Dermed vil den største og dominerende fagforeningen på hver enkelt arbeidsplass i stor grad også bestemme lønns- og arbeidsforholdene. I Cockpits tilfelle vil en slik tariffenhet være organisatorisk drepende. Cockpit er riktignok suverent størst blant pilotene, men DGB-forbundet Ver.di er det desidert største største forbundet innenfor Lufthansa som helhet. «Tariffenhet» vil dermed lamme organisasjonen Cockpit fullstendig.

I denne situasjonen vakte det derfor oppsikt at forbundsleder Frank Bsirske i Ver.di i et intervju med Hessisch-Niedersächsischen Allgemeine mandag tok klart avstand fra arbeidsministerens forslag om tariffenhet og uttrykte støtte til Cockpits rett til å føre forhandlinger og streike.

– Vi står ikke til disposisjon for å undergrave Cockpits tariffavtaler, sier Bsirske.

Lufthansa

• Grunnlagt i 1926/1953 med hovedkvarter i Köln, er ett av verdens største flyselskaper

• Selskapet har 117.416 ansatte (2012) og en omsetning på 30 milliarder euro (253 milliarder kroner)

• Partner i Star Alliance

• Heleide datter-/underselskaper er Lufthansa Cargo, Germanwings, Swiss, Austrian, Air Dolomiti, Eurowings og Lufthansa City Lines. Deleier i en rekke andre.

Annonse

Flere saker

Annonse

Lufthansa

• Grunnlagt i 1926/1953 med hovedkvarter i Köln, er ett av verdens største flyselskaper

• Selskapet har 117.416 ansatte (2012) og en omsetning på 30 milliarder euro (253 milliarder kroner)

• Partner i Star Alliance

• Heleide datter-/underselskaper er Lufthansa Cargo, Germanwings, Swiss, Austrian, Air Dolomiti, Eurowings og Lufthansa City Lines. Deleier i en rekke andre.