JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Det er idioti

Fellesforbundets Tor Schwenke er ikke nådig med Forsvarets årsverkstyring som fører til stor bruk av vikarer.

sian.ohara@lomedia.no

I et brev fra Forsvarsdepartementet (FD) til Forsvarsstaben i 2009 er det presisert at fast ansettelse skal være hovedregelen og at innleie skal reduseres til et minimum ved Forsvarets verksteder. I tillegg skal totaløkonomiske hensyn gå foran bedriftsøkonomiske innsparinger. Ifølge Schwenke er dagens praksis stikk motsatt.

– Ledelsen for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) sørger for at FLO går i balanse, men bidrar til at Forsvaret som helhet går i minus. Politikerne får presentert et flott driftsbudsjett hvor det ser ut som om man sparer på innleie, men de totale kostnadene økes, sier han.

Verkstedklubbene har regnet ut at Forsvaret kan spare 74 millioner i året på faste ansettelser, og 454 millioner på å bruke egne verksteder framfor eksterne leverandører. Neste uke begynner reelle forhandlinger mellom partene om saken.

– Ikke optimal løsning

Generalmajor Trond Karlsen, som er sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og har bakgrunn fra Luftforsvaret, medgir at ordningen med innleiet kanskje ikke er optimal.

– Vi har et stort ønske om å kunne ansette våre egne lærlinger etter at de er ferdige med utdannelsen. I dag har vi ikke nok ledige årsverk og er derfor nødt til å leie inn kapasiteten i stedet. Det er nødvendigvis ikke den optimale løsningen på sikt, skriver han i en epost til Magasinet.

Han skriver at de vurderer alternative muligheter nå, men at årsverksrammen må økes først.

– Derfor driver vi nå en prosess hvor vi ser på muligheter til å styrke vår egen kapasitet, samt gjør en vurdering på å hente tilbake mer av vedlikeholdsoppgavene som er satt ut til industrien. Blir konklusjonen at vi kan gjøre jobben bedre og billigere selv, er målet å kunne øke årsverksrammen, skriver Karlsen.

– Verkstedklubbene har siden 2007 klaget over konsekvensene av årsverksstyringen, og de mener selv å ha dokumentert betydelige innsparinger som er mulige hvis flere ansettes. Hvorfor har denne prosessen tatt så lang tid?

– Jeg er heller ikke fornøyd med praksisen rundt årsverksstyring, da jeg mener ordningen slik den praktiseres er for rigid og gir oss liten fleksibilitet i forhold til bemanning. Vi er fornøyd med at vi nå har klart å øke årsverksrammen for FLO Vedlikehold for å redusere innleiet. Ansettelser pågår i disse dager. I tillegg er vi i ferd med å se på om det er økonomisk fornuftig å gjøre mer vedlikehold selv, skriver Karlsen.

– Klubbene hevder at innleie øker jevnt og trutt, mens FD har gitt beskjed om at innleie skal reduseres til et minimum og at totaløkonomisk styring skal prioriteres. Når vil Forsvarsledelsen gjennomføre en løsning i henhold til FDs instruks?

– Vi vil alltid ha behov for innleie. Oppdragsmengden til verkstedene går i bølger og det er ikke fornuftig å bemanne for toppene. Etter godkjennelse av Forsvarsstaben, og etter hvert enighet med Fellesforbundet om hvordan vi skulle implementere dette, er vi nå i ferd med å erstatte innleid personell med egne ansatte, skriver Karlsen.

Sjefen er enig med klubbene

John Paulsen, sjef ved verkstedene på Haakonsvern, er enig med de ansatte i at økonomistyringa ved verkstedene er håpløs.

– Det er ingen tvil om at den lokale ledelsen opplever situasjonen på samme måte som klubbene. Rasjonaliteten bak systemet er at vi fungerer som butikk og vedlikeholdsvolumet vårt er altfor stort i forhold til antall årsverk. Det er en gammeldags styring, og vi må begynne å styre etter resultater, sier Paulsen.

Han er også bekymret for et svekket fagmiljø ved verkstedene, i tillegg til at vedlikeholdet i omfang er større enn noensinne etter at Forsvaret har kjøpt inn flere nye fregatter. I 2000 arbeidet 675 faglærte i verkstedene, mot 415 nå.

– De nye fartøyene kommer til å ligge til kai, for det finnes ikke nok ressurser til vedlikehold. Vi trenger 200 nye årsverk på faglærtsiden. Ingeniørene er jeg ikke bekymret for, vi tenker bare på gode pensjoner. Men de faglærte risikerer arbeidsledighet, sier Johnsen.

– Vi trenger å få ned gjennomsnittsalder, og det er surt å sende bort lærlinger når vi har så mange flinke, sier Johnsen.

Annonse
Annonse