JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever Stad skipstunnel i 2017

Kun 1700 meter mangler for å etablere sjøens lyntog fra Stavanger til Trondheim.


04.05.2011
14:27
16.12.2013 16:03

ane.borrud@lomedia.no

Stadhavet utenfor den nordvestlige delen av Sogn og Fjordane er et av de mest værharde stedene langs norskekysten. En 1,7 kilometer lang tunnel mellom Kjødepollen og Moldefjorden vil gjøre at båtene kan unngå den mest værharde strekningen. En skipstunnel ved Stad har vært utredet 17 ganger. Nå vil ikke tilhengerne vente lengre, og krever byggestart i 2017.

Billigere månelanding

- Dette handler kun om politisk vilje, men vi trenger mer enn lokalt initiativ, sier stortingsrepresentant Else May Botten som representerer Arbeiderpartiet og Møre og Romsdal.

Hun innrømmer at det mangler engasjement for prosjektet fra sentrale politikere, og smiler når Maritim Logg spør om ikke Jens Stoltenberg burde hatt skipstunnelen som Norges «månelanding» i stedet for fiaskoen med CO2-rensingsanlegget på Kårstø.

- Det ville i hvert fall blitt en mye billigere månelanding, ler hun.

Må heves til nasjonalt nivå

På Nordvestlandet har Stad skipstunnel lenge vært et krav. I følge wikipedia var «Kanaltunnel gjennom Stadt» førstesidesak i Nordre Bergenhus Amtstidende allerede den 11. september 1874.

Under et frokostmøte i regi av prosjektgruppa for skipstunnelen i Oslo 3. mai, var ikke Botten alene om å mene at prosjektet nå må heves til et nasjonalt nivå.

– Dette kan ikke være noe dere der borte holder på med. Dere må ut å presentere prosjektet, sa stortingspolitiker Tor Arne Strøm (Ap) til forsamlingen.

Avviste Kystverket-konklusjon

Bare de siste fire årene har Kystverket levert to utredninger (KVU) om en skipstunnel ved Stad. Den første, i 2007 viste at tunnelen var samfunnsøkonomisk lønnsom, mens den utredningen som ble presentert rett før jul, kom til motsatt konklusjon.

Den siste KVUen har Sintef i Ålesund gått nøye igjennom, og Håkon Raabe var svært klar på at Sintef hadde kommet fram til et helt annet resultat enn Kystverket.

- Det er mange positive virkninger av tunnelen som Kystverket ikke har regnet på. Det har vi gjort, innledet han.

Raabe pekte blant annet på både større passasjergrunnlag grunnet økt pendling, og ikke minst at langt flere små fiske- og fritidsbåter ville benytte skipstunnelen enn KVUen hadde tatt høyde for.

- Våre beregninger viser en samfunnsøkonomisk nytte på rundt en milliard kroner dersom man bygger en skipstunnel som kan ta de største hurtigruteskipene, avsluttet Raabe.

Vestlandets lyntogprosjekt

Mest spennende var likevel ideen Ottar Aare fra Hurtigbåtenes Rederiforbund presenterte. Han ser for seg muligheten for å reise fra Stavanger til Trondheim med hurtigbåt. Turen vil kunne ta åtte timer.

– På denne strekningen i dag er 19 prosent uten hurtigbåt. Med tunnel kan det gå hurtigbåt hele veien, understreket han.

Hare kalte dette for Vestlandets lyntogprosjekt på sjøen.

– Vestlandets lyntogprosjekt trenger ikke et tresifret milliardbeløp, sa han og tenkte på hva lyntog på land er beregnet å koste.

- Det trengs en to kilometer lang tunnel, avsluttet han.

Tryggere ferdsel

Mange på frokostmøtet pekte på sikkerhetsmomentet ved å slippe å seile rundt Stad. Håkon Raabe fra Sintef sa at dersom hurtigruteskipet Midnatsol hadde gått ned og alle om bord hadde mistet livet under nesten-ulykken i 2003, ville det kostet samfunnet det dobbelte av hva en skipstunnel koster. Også Oskar Aare fra (HRF) pekte på at en skipstunnel vil gi tryggere ferdsel for både sjøfolk og passasjerer.

- Vi kan ikke forutse når den neste ulykken kommer ved Stad. Vi kan bare forutse at den vil komme, sa han.

LO etterlyste NHO

LO har lenge kjempet for at skipstunnelen skal bygges.

– LO går inn for at bygging av Stadt skipstunnel blir startet snarest mulig. Tunnelen må bygges ut fra sikkerhets- og miljømessige perspektiver. Klimaet forbedres ved at mer gods blir overført fra vei til sjø, sa Helge Haukeland, leder for LOs samferdselspolitikse utvalg og nestleder i Norsk Arbeidsmandsforbund under en konferanse i Ålesund i begynnelsen av februar.

På gårsdagens frokostmøte etterlyste han NHOs engasjement i tunnelen.

– Vi ønsker at NHO skal komme enda sterkere på banen, sa han da.

NHO var representert ved rådgiver ved Innovasjon og næringsutviklingsavdelingen, Thomas Felde, på konferansen.

– Vi var på møtet for å få informasjon. Foreløpig er vi åpne, sier han.

Felde sier til Arbeidsmanden at NHO har en intern prosess om hvilke prosjekter som skal prioriteres, i forbindelse med NTP. Konklusjonen blir lagt fram i et samferdselspolitisk dokument som skal være ferdig på slutten av året.

– Vi vurderer skipstunnelen på lik linje med andre prosjekter. Men vi synes det er et interessant prosjekt, avslutter Felde.

1,7 km lang tunnel mellom Kjødepollen og Moldefjorden.

Stor nok for hurtigrutene.

Kostnadsregnet til 1,7 milliarder kroner.

Kapasitet på inntil 90 fartøy i døgnet.

Vil øke sikkerheten til sjøs og redusere ventetida for båtene

Skal overføre gods fra vei til sjø og gi mer effektiv transport.

I Nasjonal Transportplan for perioden 2010-2019 er 200 millioner kroner satt av til Stad skipstunnel

04.05.2011
14:27
16.12.2013 16:03

Stor nok for hurtigrutene.

Kostnadsregnet til 1,7 milliarder kroner.

Kapasitet på inntil 90 fartøy i døgnet.

Vil øke sikkerheten til sjøs og redusere ventetida for båtene

Skal overføre gods fra vei til sjø og gi mer effektiv transport.

I Nasjonal Transportplan for perioden 2010-2019 er 200 millioner kroner satt av til Stad skipstunnel




Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker