JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha lokale snøscooterregler

Det kommer sterke reaksjoner på forslaget til innstramming i regelverket for snøscooterkjæring. Nå blir det dragkamp mellom regjeringspartiene.

– Senterpartiet er kritisk til å begrense lokalsamfunnenes muligheter til selv å styre motorisert trafikk i utmark. Vettet er likt fordelt her i landet, sier stortingsrepresentant Erling Sande (Sp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Senterpartiets miljøpolitiske talsmann peker på at behovene og forholdene er forskjellige rundt om i landet.

– Noen plasser vil det fungere godt å gi folk mulighet til å kjøre snøscooter til hyttene sine. I mange tilfeller vil det være en sikkerhetsrisiko å tvinge folk til bare å ha leiekjøring som alternativ, sier Sande.

Advarer regjeringen

Erling Sande advarer regjeringen mot å innføre så firkantede bestemmelser som det Direktoratet for naturforvaltning nå har foreslått. Direktoratet sier tvert nei til fornøyelseskjøring, men det mener Senterpartiets talsmann at man bør avgjøre lokalt.

– Noen steder kan rekreasjonskjøring være en god mulighet til å komme seg på hytta for dem som ikke har god fullgod helse, sier Sande.

– Så nå blir det en intern dragkamp mellom regjeringspartiene der Sp og SV står på hver sin side?

– Jeg tror alle i de rødgrønne partiene er enige om at vettet er jevnt fordelt. Vi vil nok komme fram til en god løsning, sier Sande.

God selvjustis

Også snøscooterfolket misliker forslaget fra direktoratet og ønsker en lokal forvaltning av regelverket.

– Forslaget bryter helt med virkelighetsfølelsen til mange og vil derfor ikke sette stopper for at folk tar seg til rette. Forslaget vil føre til mer snøscooterkjøring. Vi ønsker i stedet at snøscootertrafikken kanaliseres i et fastlagt løypenett. Erfaringene fra prøveprosjektene er gode, sier leder Jan Olav Alstad i Snøscooterforeningen, som representerer de lokale snøscooterklubbene.

– Hvis trafikken blir lagt til faste løyper vil man kunne skåne sårbare områder for trafikk. En slik ordning vil også føre til stor selvjustis i snøscootermiljøene, sier Alstad.

Stoppe veksten

Direktør Janne Sollie i Direktoratet for naturforvaltning sier at målet med det nye regelverket er å redusere omfanget av motorisert ferdsel i utmark.

– Ønsket er å stoppe veksten og på sikt redusere omfanget, sier Sollie og peker på at det nå er 61.000 snøscootere og 22.000 terrengkjøretøy her i landet. Hun mener at loven gir en rett til stillhet og ro i utmarka og en rett til å oppleve urørt landskap.

– Vi sier ja til nytteformål, men nei til fornøyelseskjøring og generell persontransport. Leiekjøring skal være hovedregelen, sier Sollie. (ANB)

Annonse

Flere saker

Annonse