JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Riv i stykker vikarbyråavtalen

Få i stedet regler om likebehandling av vikarer og fast ansatte inn i tariffavtalene og stopp EUs vikarbyrådirektiv. Det er rådene til LO fra tre sentrale tillitsvalgte i spedisjonsbransjen for å skape et arbeidsliv med bedre trygghet for jobb og inntekt.

I fjor vår streiket de i tre uker for å få ryddet opp i vikarbruken ved landets godsterminaler.

LES MER: Alt om godsterminalstreiken i fjor

Resultatet ble så bra at Næringslivet Hovedorganisasjon i ettertid nektet å undertegne de nye tariffavtalene for bransjen fordi de også regulerte lønnsnivået for innleide vikarer. Arbeidsgiverforeningen mente vikarenes lønn i stedet skulle reguleres i en den spesielle vikarbyråavtalen LO og NHO inngikk i fjor vår.

LES MER: LO avviser NHO-krav og NHO nekter å undertegne tariffavtale

Maner til kamp

I et lengre intervju med nettutgaven til fagbladet Transportarbeideren maner nå tre tillitsvalgte som alle var sentrale i fjorårets streik LO til videre kamp mot midlertidige ansettelser, vikarbruk og all slags innleie av arbeidskraft.

– Den viktigste kampen akkurat i dag er å få slått tilbake vikardirektivet, mener Svein Thomassen, leder i Transportarbeiderklubbens landsutvalg i Bring Cargo.

– Retten til fast arbeid er det viktigste for folk, vikardirektivet legger opp til det motsatte; at mange skal være midlertidige og overlatt til seg sjøl.

– Hvis vikardirektivet implementeres og blir norsk lov kan vi se langt etter de bestemmelsene vi fikk inn i tariffavtalene i fjor, supplerer Monica Okpe, klubbleder på DHL-terminalen på Ulven i Oslo.

Riv i stykker avtalen

Dag Tønder, som er leder av Transportarbeiderforbundets bransjeråd for spedisjon og leder i LO-utvalget i Tollpost-Globe, har dette rådet til LO:

– Det første LO må gjøre er å rive i stykker den avtalen om bemanningsselskaper de inngikk med NHO rett før tariffoppgjøret i fjor. Den er mer til skade enn til gavn, den er fullstendig unyttig. Så må vi få inn bestemmelser i tariffavtalene som sikrer like vilkår for alle som jobber i et tariffområde, uansett om de er fast ansatte eller vikarer.

Arbeidstilsynet er som X-files

De tre mener også at Arbeidstilsynet må få utvidete fullmakter. De forteller at på arbeidsplassene deres går tilsynet under kallenavnet X-files: Vi tror ikke de finnes før vi får se dem, er en mye brukt omtale.

– Forut for streiken på terminalene i fjor hadde vi kontakt med Arbeidstilsynet mange ganger om flere forhold, blant annet bruk av vikarer og misbruk av overtidsarbeid, forteller Monica Okpe.

– Men Arbeidstilsynet kunne ikke gjøre noe. De er fratatt mange muligheter til å aksjonere etter at internkontrollsystemet ble innført. Arbeidstilsynet må få rettigheter til å intervenere ved klare brudd på lover og regler. Da kan de bli en viktig alliert for oss, sier hun.

Les hele intervjuet hos transportarbeider.no

Annonse
Annonse